- Inntil onsdag forrige uke hadde jeg tro på at vi skulle ri av denne stormen med utvidede kreditter fra banken. Det gikk ikke. I dagens turbulente situasjon innen finansmarkedet - og også for lystbåtbransjen generelt - så har jeg på en måte forståelse for at banken vegrer seg, sier administrerende direktør i Henrik J. Askviks Sønner - firmaet bak Askeladden, Henrik J. Askvik til BT.no

Les også:

- Ingen båtkrise

Tøffe båttider

Scand Boats konkurs

En frivillig gjeldsordning innebærer at det oppnevnes et kreditorutvalg som forhandler om gjelden og en nedbetalingsavtale med kreditorene.

Problemet nå er at selskapet fra Askvik utenfor Bergen ikke har nok frie midler til å betale sine løpende utgifter leverandører. Dette har ført til nevnte gjeldsordning, i tillegg til at de fra i dag permitterer så godt som hele arbeidsstyrken på 141 personer i Norge, samt legger ned produksjonen i Polen.

- Vi er ikke i noen konkurssituasjon. Vi har store verdier. Egenkapitalandelen i selskapet er på 28 prosent, men i den situasjonen som er oppstått får vi ikke inn penger til å gjøre opp løpende overfor våre leverandører. Dette skyldes at vi heller ikke får oppgjør fra våre forhandlere som sitter med 300 usolgte båter. I sum er det mange båter, men fordelt på 40 forhandlere så er det ikke så store tall. I tillegg har vi 200 båter på eget lager. Det er dobbelt så mye som normalt, sier Askvik.

Mange sliter

Det er ikke bare Askeladden som sliter i dagens marked. En usikker fremtid, børskollaps og stigende rente er grunnene til at båtsalget har stupt i år. Enkelte produsenter har hatt en nedgang på over 30 prosent, men i følge Askvik har Askeladden hatt en omsetning som kun er 24 prosent lavere enn i fjor.

Neste år blir et spennende år for båtbransjen, og salget neste sommer kan avgjøre mye for mange. Askeladden har valgt å kutte drastisk i produksjonen neste sommer, og planlegger å bygge kun halvparten så mange båter som i år.

På spørsmål fra BT om båter nå går på billigsalg svarer Askvik følgende:

- Flere produsenter går sammen med forhandlere om å redusere sine marginer for å redusere lagre og få frigjort kapital.

Askvik uttrykker også sorg over at de ser seg nødt til å permittere arbeiderne. Det går i følge Askeladden-sjefen ut over lokalsamfunnet og hele familier.

Tidligere i år gikk en annen norsk båtprodusent - Scand Boats - konkurs. I tillegg rapporterer flere om store lagre av usolgte båter.

=

© Foto: Terje Haugen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!