Storbåtmarkedet er i endring. Det er ikke lenger om å gjøre å være den raskeste på fjorden; det er det stadig økende salget av deplasementsbåter et eksempel på. At flere av de mer pengesterke båtfolkene blant oss i tillegg tar hensyn til de økende drivstoffprisene, skulle også være en tungtveiende faktor.

Les også:

Nordhavn 47 og 56MS: På langtur

Nordhavn 43: For de lange turene

Så selv om båtmarkedet er på dalende kurs, er tiden paradoksalt nok moden for Clipper 62. Båten skiller seg ut med klassisk design og lekker innredning dominert av mørkt treverk og artige, særegne detaljer. Trawleren har tre separate lugarer med totalt 6 køyeplasser, to rommelige toalettrom, en stor salong og en enorm flybridge.

Den til nå største båten i Clipperserien viser en stadig forbedring av produktet sett i sammenheng med forgjengerne. Kineserne begynner å få draget på det, samtidig som potensielle kjøpere begynner å få sansen for de mer uortodokse båtene der ute.

Mest interessant er likevel drivstofføkonomien, og trawlerens gange ved sakte hastigheter. Halvplaneren Clipper 62 gjør opp mot 20 knop på topp, men trives best rundt 8 knop, der forbruket på de to CMD 540 hk dieselmotorene er rundt 15 liter i timen. Da er den også behagelig å føre i litt større sjø, i klar motsetning til de planende, sportslige cruiserne.

Prisen? Fra 8 500 000 kroner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!