På 1960 og 1970-tallet ble det bygd over 1000 Coroneter i året i det danske verftet i Vordingborg. Men i likhet med flere norske verft, fikk danskene det tøft mot slutten av 1970-tallet, og Coronet forsvant fra scenen. I vår var den lange dvalen overstått, for da lanserte danske Tuco Yacht en ny serie under det tradisjonsrike navnet Coronet.

Les også: Alt om båt

Det er ikke bare navnet som på nytt er hentet fram. Coronet 290 Sport, en av i alt fire nye modeller, bygger på Coronets 27 fot lange skrog fra 70-tallet. Nye linjer, farger og produksjonsmetoder har likevel gjort sitt til at dette er en mer tidsriktig båt enn forgjengeren.

Med spesiallakkert skrog og dekk fremstår Coronet 290 mer som en italiensk designerbåt enn som en gjennomført skandinav. Tre køyeplasser og et minitoalett til tross: Dette er og blir en flashy dagsturbåt med komfortabelt interiør og et fokus på smarte løsninger.

Det sandwich- og vakuumstøpte skroget er både sterkt og kjørevillig, det fikk vi erfare på vår prøvekjøring.

Med en pris som nærmer seg 2 millioner kroner (med 2 x D3-160) er ikke dette en båt for alle, men i første rekke for dem med sans for det litt spektakulære.

Coronet 290 fremstår mer som en italiensk designerbåt enn en gjennomført skandinav.

Tekniske data

  • Lengde: 8,75 m
  • Bredde: 2,82 m
  • Vekt: 3500 kg
  • Køyer: 2+1
  • Driv.tank: 375 l
  • Vanntank: 85 l
  • Motor testbåt: 2 x VP D3-160
  • Toppfart testbåt: 41 kn
  • Pris, fra: Kr 1 700 000
  • www.coronetyachts.com
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!