Ibiza

Med nedgang i hjemmemarkedet er det nå viktig å se etter nye markeder. Og for produsenter som har attraktive modeller som kan konkurrere utenfor Norges grenser, gjelder det nå å få fart på eksporten. I så måte er Ibiza Boats i en gunstig posisjon. De nye, moderne daycruiserne fra 20 til 28 fot kan konkurrere med det meste både når det gjelder design, kjøregenskaper og up to date-løsninger.

I forbindelse med Suzukis Europa-introduksjon av den nye motortrioen på 70, 80 og 90 hk i Helsingfors, var Ibiza Boats på plass med fire av sine modeller. Dette var en ypperlig anledning til å vise båtene for presse og forhandlere fra hele Europa.

Stjal en del av showet

Største modell var 26-foteren og selvsagt var det Suzuki på hekken. Ibiza-båtene stjal definitivt en del av showet, for interessen for båtene var stor. Båtjournalister - inkludert undertegnede - og forhandlere fra mange land var på testkjøring og det falt mange positive kommentarer. Akkurat det kan vi skjønne; vi har testet mange av dem, og spesielt Ibiza 24 og 26 er moderne båter med kjøregenskaper i toppklassen.

Med fare for å virke litt vel nasjonalistiske, må vi innrømme at det var herlig å se Ibizaene suse utover i fin trim med det norske flagget på hekken.

Se våre Ibizatester her.

For å styrke eksportsatsingen har Ibiza Boats engasjert veteranen Frank Høyer som eksportsjef. Han har i mange år hatt salgsansvaret for Pioner-båtene, og ingen nordmann har solgt flere båter utenlands enn ham. Nå er det Ibiza som skal selges, og etter det vi erfarer, er det allerede opprettet positive kontakter i Russland, Spania, Danmark og flere andre land.

Internasjonale testkjøringer av norske båter

Vi tror bestemt at Ibiza Boats gjør det riktige. Og når båtutstillingen Båter i sjøen er avsluttet førstkommende søndag, vil båtbransjeorganisasjonen Norboat ha invitert en rekke europeiske båtjournalister til testkjøring av nye, norske båter. Endelig vil vi si, for de finske produsentene har i en årrekke hatt stor suksess med sitt internasjonale Finnboat-presseopplegg; det har opplagt fremmet interessen for finske båter. De norske produsentene har ikke hatt noe tilsvarende på mange, mange år...

Så langt har Ibiza-båtene nærmest solgt seg selv, og rundt 90 % av produksjonen har blitt solgt hjemme i Norge. Nå er imidlertid det norske båtmarkedet på vei ned, og det snakkes om en mulig nedgang i salget neste sesong på 30-4 0 %, men dette vil naturligvis variere en del for ulike båttyper og -størrelser.

Alle våre båttester finner du her.

Det er kommet svært mange nye aktører på banen de siste to-tre årene og flere utenlandske produsenter har økt sin produksjon betydelig. Dette, i tillegg til økte drivstoffpriser, høyere rente og generell usikkerhet blant folk flest, har ført til at både importører og forhandlere sitter med for mange båter på lager nå i høst.

Tror du dette er riktige veien å gå? Legg gjerne inn en kommentar under.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!