Tekniske data

  • Lengde: 5,70 m
  • Bredde: 2,30 m
  • Vekt: 850 kg
  • Drivtank: 130 l
  • Motor: 80-115 hk Yamaha
  • Motor testbåt: Yamaha F115
  • Fart testbåt: 37,9 kn
  • Pris med 115 hk fra: Kr 308 129
  • Pris med 80 hk: Kr 285 600
  • www.yamaha-motor.no

Kort sagt:

+ Mye båt for pengene

+ Fin motorpakke


- Enkel

Begrepet "nybegynnerbåt" er vel i utgangspunktet relativt vidt, men betegnelsen skulle passe utmerket på Finnmasters nye 5700 DC. For det første er dette en daycruiser, en modell som i seg selv er populær, og størrelsen rundt 20 fot er håndterbar for de aller fleste. Samtidig er det plass til familien om bord, uten at man føler at man skvalper rundt i et overfylt syltetøyglass. Og sist, men ikke minst: Dette er en økonomisk båt, bygd på et skrog som tillater moderat motorisering ned til 80 hk. Dermed skulle 5700 DC ligge på en terskel som tiltaler førstegangskjøperen.

Innredningsmessig byr ikke nykommeren på noen merkbare innovative trekk. Finnmaster er testens minste og enkleste, men uten at dette sjenerer for mye: Denne båten skal tilby en klassisk, fornuftig og ryddig planløsning, og fremstå som delikat for massene. Og det vil nok Finnmaster lykkes godt med, for 5700 DC har noe friskt og trivelig over seg.

Akterbenken gir relativt fin sittekomfort for tre voksne, og en vippeløsning gjør enkelt benk og ryggstøtte om til en liten solmadrass akter. En innstøpt og teakpyntet trapp ved dashbordet gjør tilgangen til fordekket fordelaktig enkel, og cockpiten fremstår som dyp og gir ekstra trygghet for småbarnsforeldre. Her inne kan man i kjent stil sette opp et lite bord for matpausene.

Helt akter er det utformet en liten, men tilstrekkelig badeplattform rundt motorbrønnen, og det eneste vi har å utsette på arbeidet, er de grunne og udrenerte stuverommene her bak. Da er vi mer fornøyde med det lange stuverommet i dørken av cockpit, som skulle passe fint for vannski eller fiskeutstyr. Et annet eksempel på ryddighet er rommet under akterbenken, inndelt i to separate lommer for batteri og utstyr.

Det største stuverommet er selvsagt cuddyen under dekk, for i praksis er det få som benytter seg av overnattingsmulighetene i en 19-fots DC. Til nød kan to mellomstore personer overnatte en natt eller to, men cuddyen er best egnet for en ettermiddagslur for de minste.

=

Kjøremessig forventer vi ingen fantastisk opplevelse fra finnen. En folkebåt er en folkebåt fordi den leverer på det jevne. Men med toppmotoriseringen fra Yamaha på 115 hk fremstår 5700 DC som en trivelig turkamerat. Den er stutt i skroget, men presis og kvikk i bølgene, og skarp nok i forskipet til å klare seg fint i krappsjøen vi møter. Bak rattet trives vi godt, og komforten i førersetene er god, noe som pynter på inntrykket.

At 5700 DC aldri blir noen racer, har med løftet i akterskroget å gjøre. Båten klarer seg fint opp til toppfarten på 38 knop, men virker litt fremtung og kaviterer lett i svingene. Ikke er den spesielt trimmevillig, heller; dette er en "rett fram-båt" som alle kan kjøre. Litt rasling i innredningen følger dessuten med, men med F115-motoren er støybildet totalt sett både lavt og behagelig. Slik må det også være i en liten familiebåt.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!