Selva 60 EFI ,LPDFI og Yamaha F60

Pluss ikon
VMBåt 2007
60 hk test
Staffan
VMBåt 2007 60 hk test Staffan Foto: Gratis
Sist oppdatert
VMBåt 2007
60 hk test
Staffan
VMBåt 2007 60 hk test Staffan Foto: Gratis

Italienske Selva 60 EFI og japanske Yamaha F60 er like bortsett fra lakk og propell. Yamaha bruker egne propeller, mens Selva benytter italienske Solas sine. Begge motorene er laget av Yamaha og de gjorde sitt inntog på markedet i 2005. Begge er firetaktere og har på lik linje med Mercury en rekkefirer og et slagvolum på 996 kubikkcentimeter. Motorene har overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder og de kommer standard med innsprøytning og automatisk choke, eller Primestart, som Yamaha kaller funksjonen.

Motorene er tilgjengelige med lang stamme og veier 110 kilo. De er klargjorte for nettverksinstrument som arbeider sammen gjennom et nettverk (Local Area Network eller LAN) koblet til motorens dataenhet. Her kan du for eksempel utvide med et multifunksjonsinstrument som viser alt fra turtall til diverse motordata og batterispenning, oljenivå og drivstofforbruk. En annen smart funksjon finner vi i den frontmonterte tilkoblingen, der du kan koble til en vanlig hageslange og spyle motoren uten å kjøre den.

Den nye Selva 60 LPDFI kom på markedet i år og er en egenkomponert totakter fra Selva Marine. Den har tre sylindrer i rekke og et slagvolum på 831 kubikkcentimeter, og kommer i versjonene lang og ekstra lang stamme.

Selvas innsprøytningssystem kalles LPDFI, eller Low Pressure Direct Fuel Injection om du vil. Her sprøytes drivstoffet inn i det enkelte forbrenningskammer på lavt trykk via injektorene på hver sylinder. Luften tas fra veivhuset der den komprimeres som på en vanlig totakter, og sluses ut til et stabiliseringskammer via bakventiler, før den slippes ut til hvert forbrenningskammer via mekanisk styrte ventiler. Dermed behøver ikke

Selva 60 EFI

  • Motortype:4-takt/4 syl./SOHC, 2 ventiler per sylinder
  • Forbrenningssystem:EFI
  • El. start:Ja
  • Vekt:110 kg
  • Sylindervolum:996 cm3
  • Diameter x slaglengde:65x75 mm
  • Effekt på propell, hk (kW):60 (44,1)
  • Maks turtallsområde:5000-6000
  • Tenningssystem:TCI elektronisk
  • Separat oljetank:Nei
  • Dynamo:17 Amp/200 W
  • Utveksling, girhus:1,85:1
  • Powertrim:Ja
  • Pris, ca., inkl. moms:70 340 kr

Selva 60 LPDFI

  • Motortype:2-takt/3 syl.
  • Forbrenningssystem:Direkteinnsprøytning (LPDFI)
  • El. start:Ja
  • Vekt:120
  • Sylindervolum:831 cm3
  • Diameter x slaglengde:72x68 mm
  • Effekt på propell, hk (kW):60 (44,1)
  • Maks turtallsområde:6000
  • Tenningssystem:TCI
  • Separat oljetank:Ja
  • Dynamo:25 Amp/300 W
  • Utveksling, girhus:2,08:1
  • Powertrim:Ja
  • Pris, ca., inkl. moms:62 340 kr
  • www.selva.no

Yamaha F60

  • Motortype:4-takt/4 syl./SOHC, 2 ventiler per sylinder
  • Forbrenningssystem:EFI
  • El. start:Ja
  • Vekt:110 kg
  • Sylindervolum:996 cm3
  • Diameter x slaglengde:65x75 mm
  • Effekt på propell, hk (kW):60 (44,1)
  • Maks turtallsområde:5000-6000
  • Tenningssystem:TCI elektronisk
  • Separat oljetank:Nei
  • Dynamo:17 Amp/200 W
  • Utveksling, girhus:1,85:1
  • Powertrim:Ja
  • Pris, ca., inkl. moms:79 344 kr
  • www.yamaha.no

Denne saken ble første gang publisert 28/08 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også