Evinrude 60 E-TEC er en moderne kanadisk totakter med direkte innsprøytning, eller E-TEC som det heter på Evinrude-språket. Motoren er tosylindret, har et slagvolum på 863 kubikkcentimeter og veier minst med sine 109 kilo. Lillesøstrene 40 og 50 E-TEC er basert på samme blokka. 60 E-TEC er tilgjengelig med lang stamme og den kan skilte med den kraftigste dynamoen på hele 75 ampere.

Det er det spesielle forbrenningskammeret som er nøkkelen til totakterteknikken deres, hvor drivstoffet når eksosen etter lukking på halve tiden sammenlignet med vanlig innsprøytning.

Oljetanken er smidig bygd inn under dekselet og oljen tilføres via kanaler i blokka til steder der den trengs. E-TEC er hele 75 prosent mer effektiv enn sine kollegaer med forgasser. Videre kan du kjøre 30 timer på en oljetank med standard TCW III-olje. Om man lar et autorisert serviceverksted omprogrammere oljetilførselen og bruker Evinrudes egne E-TEC-olje, kan man klare 60 timer per tank.

E-TEC har ellers innebygd vinterlagringsfunksjon, selvrensende kjølingssystem og håndstart uten spenning. Og første servicen kommer først etter 150 timer, takket være en del overdimensjonerte motorkomponenter.

Evinrude 60 E-TEC

  • Motortype:2-takt/2 syl.
  • Drivstoffsystem:Direkteinnsprøytning (E-TEC)
  • El. start:Ja
  • Vekt: 109 kg
  • Sylindervolum:863 cm3
  • Diameter x slaglengde:91x66 mm
  • Effekt på propell, hk (kW): 60 (45)
  • Maks turtallsområde:5500-6000
  • Tenningssystem:Elektronisk
  • Separat oljesmøring:Ja
  • Dynamo:75 Amp/1100 W
  • Utveksling, girhus:2,67:1
  • Powertrim:Ja
  • Pris, ca., inkl. moms:80 794 kr
  • www.fichemarine.no
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!