© B E Iversen

Kort sagt:

+ Fleksibel innredning

+ Gjennomtenkte detaljer

+ Synkefri


- Lekkasje i dekksluka

- Bare ett fargevalg

- Forholdsvis kostbar

Førsteinntrykket av den nye, åpne XXL-modellen er at dette er en langt mer moderne båt enn forgjengeren. Vindskjermen har fått elegante, avrundede former og båten virker totalt sett mykere i linjene.

Den åpne XXL er det vi kaller en "bowrider", med sitteplasser foran vindskjermen. Cockpiten bak vindskjermen byr på full beskyttelse for skipper og 4-5 passasjerer. I regnvær kan kalesjen slås opp, og på moderne manér er den plassert i et eget rom bak akterbenken.

Åpningen i vindskjermen tettes helt med en ekstra glassdør i det nederste feltet; dermed sitter man like beskyttet som i en dekket daycruiser.

Som standard har båten to komfortable stoler med vippepute og de kan dreies for å lage sittegruppe. Blant smarte detaljer kan nevnes at det både på fører og passasjersiden er sjalusiluker i konsollene. De skjuler eksempelvis GPS/plotter og radio/stereo, og er låsbare. Som standard har XXL full akterbenk og den gir god sitteplass til tre voksne. I benken er det fin stuveplass. Akterbenken kan trekkes fremover for å danne solseng (ekstrautstyr).

Foran vindskjermen kommer fleksibiliteten til sin rett. Vil man ha maksimal plass for last eller fiske, kan man droppe sitteplassene. Fordekket er såpass stort at det gir behagelig ombordstigning, og du har to kraftige pulpiter. Selve fordekket er støpt i slagfast plast og er belagt med sklisikre aluminiumsplater.

Du kan sette inn flere "snap-in"-bokser dersom du ønsker det. Bak stolene er det også plass til bokser med sitteplasser om behovet er der.

Største motoralternativ er 150 hester og det gir båten sportye egenskaper og rask planing. En 115 hk vil nok holde for de fleste.

© B E Iversen

AWC, den store nyheten

Den åpne XXL-modellen kommer nyhetsmessig i skyggen av AWC-utgavene ("All Weather Cruiser"). De leveres i to hovedversjoner: En ren hardtop-modell og en med bakvegg.

Frontvinduene heller noen få grader fremover og er moderne buet i hjørnene. Designet gir god plass inne i hytta og forhindrer reflekser. Midt i fronten er det en luke som vippes opp når fordekket skal entres.

Hyttesidene og taket har store glassflater, nesten som i et drivhus! Dette gir flott sikt i alle retninger. Takluka og skyvedøra kan man selvsagt åpne, men man kjører neppe med luka forut åpen.

I forhold til det gamle XXL-skroget er det nye 55 cm lengre og 15 cm bredere. Mye av ekstralengden går med til plattformene på hver side av motorbrønnen, mens større bredde øker både innvendig volum og stabilitet. V-bunnen er på 20 grader akter.

Røff

Store deler av dekk og overbygg er i slagfast plast. Altså svært tøft og holdbart. Også her brukes en metallicfarge som ligner aluminium, bare litt mørkere. For å opprettholde aluminiumsimagen, er fordekk og tråfelter belagt med aluminiumsplater. Solide håndrekker og pulpit er selvsagt i det samme materialet, mens dørken har et svart gummibelegg.

AWC-modellen vi fikk kjørt mest, hadde hel bakvegg. I hytta var det to komfortable stoler med vippeputer og fjæring. Aktenfor er det to langsgående benker - en dobbel og en enkel. Til sammen grei sitteplass til fem. Innunder fordekket er det et ganske stort stuverom med madrass. Ved å vippe ned trappa til fordekket, kan man rigge til en V-køye for to. Enkel overnattingsmulighet er den korrekte beskrivelsen.

Innredningen kan varieres med Busters smarte "snap-in"-moduler som settes inn uten omfattende bruk av verktøy. Vi snakker om plastkasser med sitteplass på toppen og flere plasseringsmuligheter.

© B E Iversen

Fartsblind

Med skyvedøren stengt, høres lite til motoren akter. Man sitter behagelig beskyttet og blir fort litt fartsblind, for vindstøyen er fraværende. I og med at vindstøyen er borte, blir det støy fra skroget og overbygget som dominerer.

Skroget i den lukkede AWC-modellen oppleves ikke som like mykt i krappe bølger som i de andre modellene. En årsak kan være at vi ikke klarte å løfte forskipet ved å tilte motoren ut. Båten lå hele tiden i samme vinkel og det virket som om den trykket litt mye på baugen.

Den åpne XXL-modellen har en vekt på 850 kg. AWC oppgis å veie 1100 kg, og det meste av vektøkningen ligger ganske langt fremover i båten. Når man i tillegg er fire voksne karer i styrehytta, blir det mye vekt forover i båten og her ligger nok forklaringen på at baugen ikke ville opp ved trimming.

Med bølgene skrått inn, fikk vi en del sprut på frontvinduene og det tyder også på at båten går litt tungt på forskipet. Heldigvis sitter man tørt, men det kom inn litt vann i lukekantene.

Med fire mann oppnådde vi rundt 38 knop på GPS-en. Det betyr at 40 knop er innen rekkevidde med en til to personer.

Gjennomtenkt

Om bord i HT-modellen blir inntrykket annerledes. Med kalesjen oppe forplanter motorlyden seg innover i båten og hardtoppen forsterker støybildet. Da legger man ikke merke til skrogstøyen og båten oppleves straks som mykere i bølgene.

Aluminiumskroget er stivt og over 1000 liter flytemateriale i båten bidrar til mindre støy. Ved litt tøff kjøring, kommer det litt vibrasjons- og knirkelyder fra overbygget. Det er ikke så overraskende, for hytta er ikke helstøpt, men montert sammen med store glassflater og luker. Egentlig er det mer imponerende at styrehytta/hardtoppen virker så stiv som den faktisk gjør.

Buster bygger båter som er utrolig godt gjennomtenkt. Det er fullt av praktiske detaljer. Eksempelvis kan alle stuverom låses, og en felles nøkkel brukes til alle låsene i hele båten. I det ene stuverommet akter sitter også bensinpåfyllingen. Når det er låst, blir det straks vanskeligere for en bensintyv å tømme tanken. Det samme går igjen ved instrumentbordet; et sjalusilokk trekkes over kartplotteren og låses.

På fordekket er det en kraftig bøyle for låsevaier/kjetting. Over alt i båten er det solide og kraftige håndrekker/håndtak strategisk plassert akkurat der man har behov for dem. På badeplattformen finner man bade/redningsleider (standard). Flere 12-voltsuttak gjør det enkelt å koble inn kjøleboks eller annet ekstrautstyr. Det er klargjort for installasjon av elektrisk ankervinsj, varmeapparat og stereoanlegg. På hyttetaket kan det rigges til fiskestangholdere.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Buster XXL AWC er et friskt pust, og midt oppi det hele skal man ikke glemme at dette er en aluminiumsbåt som tåler tøff bruk. Nettopp fordi den kan leveres med eller uten bakvegg, fleksible seteløsninger og bruksriktig ekstrautstyr, er det all grunn til å tro at båten vil tiltale en stor kundegruppe.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!