Mer tilpasset for båtfolket

Pluss ikon
Sist oppdatert

Lennart Hug eier og driver selskapet Great Outdoors, som står bak importen av Adventure Food i Norge. I dag har selskapet sikret seg rundt 25 prosent markedsandel innen frysetørret porsjonsmat, og selger produktene sine i kjeder som XXL, Intersport, G-sport og Sport1. Nederlenderen forteller om et eksplosivt, men også krevende marked.

- Utfordringen ligger i å fremstille mat som tilfredsstiller det markedet vi selger i. Maten vår er derfor forskjellig i Skandinavia og Mellom-Europa, for folk liker forskjellig konsistens og krydring i de ulike landene. Det viktigste er å lage gode, smakfulle og næringsrike produkter med riktig blanding av protein-, karbohydrat- og fettinnhold, forteller Lennart.

Adventure Food har også satset på nisjeprodukter uten gluten, laktose og andre allergifremkallende stoffer, og vil i fremtiden produsere flere vegetariske retter. Dessuten tenker produsenten på å nå flere kunder enn det tradisjonelle fjellfolket.

- Vi ser at frysetørret mat passer utmerket i båt, så det er bare et spørsmål om tid før vi også nærmer oss denne kundegruppen. Både matretter, næringsinnhold og forpakninger kan i fremtiden tilpasses båtfolket bedre, mener Lennart Hug.

Denne saken ble første gang publisert 27/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også