Kort sagt:

+ Høyest toppfart

+ Akseptabelt lydnivå

+ Lavt forbruk

+ Smart gass/girspak

+ Laveste vekt


- Treg akselerasjon med valgt propell

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Teknisk sett er Mercurys 9,9 hk identisk med Tohatsu. Imidlertid er det viktig å ta med seg at Mercury som den eneste motoren i testen har et smart girskift som er innebygd i gasshåndtaket.

I fartsmålingene gjør Mercury et godt inntrykk, på samme måte som sin tekniske slektning fra Tohatsu. Toppfarten måles til 15,5 knop, og Mercury holder også farten bra opp etter hvert som du senker turtallet. Også forbruksmessig ligger Mercury jevnt med Tohatsu, der snittforbruket av de fem ulike hastighetsmålingene gir 0,22 l/nm.

Hvor viktig propellvalget er selv med små motorer på lette landstedsbåter, er akselerasjonstesten et bevis på. Mercury-motoren kom med en 9-tommer, kontra Tohatsus mer lettdrevne 7-tommer. En marginalt høyere toppfart byttes i en 0-12-knopsakselerasjon på langsomme 14,1 sekunder - mer en dobbelt så lang tid som Tohatsu. Også støynivået holder seg innenfor rammene, med en toppnotering på 83 dBA, men noe høyere støynivå enn broder Tohatsu i mellomregisteret.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!