Norge på kryss og tvers

Fra Honningsvåg til Lindesnes i en 19 fots skjærgårdsjeep. Les historien om (noenlunde) kontrollert galskap

Sist oppdatert

Trond Bratland Erichsen, Thomas Elmgren og Emil Eide Eriksen var klare for en annerledes sommerferie i år. Dermed bestemte de seg for å reise Norge på kryss og tvers, bokstavelig talt.

Turen startet i Honningsvåg, og det endelige målet var Lindesnes fyr i andre enden av landet. Underveis skulle de også gå landet på tvers, inn til svenskegrensen.

Ett av problemene med en tur som denne er de åpne havområdene, og dette fikk også guttene erfare da de skulle krysse Vestfjorden. Planen var å overnatte i Lødingen og krysse fjorden morgenen etter, men på grunn av varsel om ugjestmilde forhold neste dag valgte gjengen å prøve seg samme natt.

Les om Klikk Båts sommerturer

Les alle våre båttester

Vestfjorden er ikke av de mest gjestmildene havstrekkene i landet.
Vestfjorden er ikke av de mest gjestmildene havstrekkene i landet. Foto: Foto: Trond Bratland Erichsen

5 meter høye bølger

Foto: Foto: Trond Bratland Erichsen

Det viste seg å ikke være så lurt. Værvarselet slo til da guttene var omtrent midtveis på fjorden, og de endte opp i et uvær med mye vind og 4-5 meter høye bølger.

- Jeg ville i utgangspunktet ikke krysset en sånn havstrekning med denne typen båt i det hele tatt, men hvis det var absolutt nødvendig skulle jeg i det minste vært ekstremt sikker på været, sier Klikk Båts Terje Haugen.

- Å forsere 4 til 5 meter bølger i en 19-fots skjærgårdsjeep er rett og slett livsfarlig.

Da de i tillegg fikk selskap av en hval 20 meter unna båten, bestemte de seg for å søke nødhavn. Der ble de belønnet med turkist vann og en kritthvit strand hvor de slo opp teltet for natten.

Neste punkt på planen var å krysse Norge på tvers, og turen gikk fra Straumen og inn til svenskegrensen. Turen tok intet mindre enn to dager, og på den tiden ble det tilbakelagt 75 kilometer.

Eksperttips

Gjengen søkte nødhavn, og endte opp i denne lagunen med turkist vann og kritthvit sand.
Gjengen søkte nødhavn, og endte opp i denne lagunen med turkist vann og kritthvit sand. Foto: Foto: Trond Bratland Erichsen

Turen videre mot Trondheim forløp ifølge kameratene uten dramatikk, og de hadde tydeligvis lært en lekse da de forsøkte å krysse Vestfjorden noen dager tidligere.

Endelig fremme. Trond poserer foran Lindesnes fyr.
Endelig fremme. Trond poserer foran Lindesnes fyr. Foto: Foto: Trond Bratland Erichsen

Denne gangen var det Folla som skulle forseres, og gjengen tok i den anledning kontakt med Redningsselskapet. Der fikk de tips om å krysse den beryktede strekningen tidlig på morgenen.

Det gjorde de også, og ble møtt av et hav med haugevis av skjær og skjulte grunner. Turen over Folla gikk greit, og gjengen ankom Trondheim i 19-tiden på kvelden 24. juli.

Sør-Norge på ei uke

Resten av turen ned til Lindesnes gikk via Sognefjorden og Prekestolen og ble unnagjort på en uke. 31. juli var gjengen endelig fremme i Kristiansand, med både liv og båt i god behold. Da hadde de vært på tur siden 13. juli, men kameratene kunne godt tatt en tur til.

- Selv om det ikke er lenge siden turen ble avsluttet, savner vi allerede livet på sjøen. Turen ga oss mange fantastiske opplevelser og viktige erfaringer, uttaler Trond Bratland Erichsen på ekspedisjonens Facebook-side.

Men hvor farlig var egentlig denne turen? Vi spurte kommunikasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet.

- Det er ikke noe problem å gjøre en tur som dette, med forbehold om at forberedelsene står i stil med oppdraget. Dette er ikke en tur man legger ut på etter å ha brukt båten på hytta i et halvt år. Det stiller store krav til både mannskap og utstyr. Er man sikker på været, har utstyret i orden og har kommunikasjon lett tilgjengelig burde det gå greit. Faller derimot én av disse tingene bort, er en tur som dette helt galimatias.

Foto: Foto: Trond Bratland Erichsen

Denne saken ble første gang publisert 21/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også