Tekniske data

Lengde: 7,50 m

Bredde: 2,50 m

Vekt: 2200 kg

Motor testbåt: VP D3-190

Toppfart testbåt: 29,8 kn

Pris testbåt, fra: Kr 799 000

Pris m. VP 5,7 GXI 320 hk, fra: Kr 749 000

www.oslobatsenter.no

www.sessa.no

Kort sagt:

+ Smarte interiørløsninger

+ God finish


- Dårlig plass

Under fjorårets største europeiske båtmesse, Boot 2007 i Düsseldorf, ble Sessas S26 tildelt prisen "Årets motorbåt" i sin klasse, av en jury bestående av europeiske journalister. Det er derfor med høye forventninger vi noen måneder senere stiller til test ved Oslo Båtsenters bryggeanlegg på Oksenøya.

Sessa S26 tar seg like godt ut på sjøen som i en messehall, riktignok prydet med en annen fargekombinasjon denne gangen; sennepsgult skrog er mer norskvennlig enn det brune, skal vi tro importøren.

Som vanlig går vi rett på sak, og kaster oss over luker, beslag og puter på vei ut i bærumsskjærgården. Førsteinntrykket er også bra: Sessas S26, den minste båten i Cruiserline-serien, har en logisk og smart cockpitinnredning, en flott finish og et materialvalg som gjør båten både lekker og småeksklusiv. Sessas profilerte designer Christian Grande har åpenbart lagt hodet i bløt for å kunne tilby en allroundbåt med appell til de fleste.

Ryddig

En fin, forlengbar solseng over motorrommet er kanskje det mest sedvanlige ved en italiener som denne. Foran solsengen på styrbord side er det satt av plass til en kvadratisk sofabenk med spisebord, og foran denne en offshore-inspirert, todelt førerbenk som enkelt vippes fremover for å gi plass til fire spisende personer rundt bordet. Smart! Et stort drink-pantry på babord side tilbyr en innstøpt fryseboks, et skap og en flott vask, og som ekstrautstyr får man kokeplate på benken.

Fra den fint proporsjonerte badeplattformen er det uproblematisk å ta seg fram til kabindøren og luka i vindskjermen. Turen opp trinnene til fordekket er enkel selv for dem med stiletthæler. En varmtvanns-/kaldtvannsdusj i "gangveien" akter forenkler badelivet; her trenger man i praksis ikke tråkke verken på solsengen eller i sofabenken på vei inn i båten. Og når også stuveplassen er god, både under sofabenkene og i dørklukene ved badeplattformen, skal vi ikke klage. Det amerikanskinspirerte bordstativet under motorromslokket sparer dessuten plass.

=

Testdata

Turtall

Støy

Fart i knop

4000

80,9

29,8

3700

80,0

26,4

3400

81,3

24,7

3100

82,6

20,9

2800

81,0

16,0

2500

80,9

11,7

2200

79,3

9,1

1900

73,8

7,9

1600

68,8

7,0

1300

66,6

6,6

1000

64,1

5,4

Bak rattet

Rent designmessig synes vi best om dashbordet, som er unormalt gjennomtenkt for en italiensk båt å være. Alt er balansert og oversiktlig, og det er satt av plass til plotter sentralt. Et lite nett i siden holder på mobiltelefonen eller solbrillene, men noe stort rom for kartblader finnes ikke.

Jeg setter meg til rette og trykker gasspaken i bånn. Der blir den også stående resten av turen. Den lille D3-dieselmotoren fra Volvo kjennes beskjeden i den 26 fot store båten, og den bruker da også alt av krefter for å sparke oss opp i plan. Omsider når vi en toppfart på 30 knop, men i likhet med skroget, har jeg et ønske om høyere hastighet og mer kontant respons. Cruisingfart på 26 knop er greit nok for mange, men blir puslete i sammenhengen.

Sessa S26 er imidlertid samarbeidsvillig og fin i sjøen. Skroget har et solid grep i svingene og virker lettstyrt og trygt, og med førerplassen langt fremme i båten føles sjøen bedre. Testbåten er en anelse fremoverlent, og vi sitter igjen med følelsen av at skroget har mye bæring i hekken og relativt mye våt flate.

=

Turbåt?

Düsseldorf-vinneren 2007 får bestått på alle punkter. Men likevel er det noe som ikke stemmer, noe jeg først får satt fingeren på når jeg sitter bak rattet: Det hviler en prekær plassmangel over hele båten. Bak rattet har jeg for dårlig beinplass, og vi er da ganske mange som er 190? Og da jeg får prøvd sittegruppen i cockpit på nytt, blir det klart at også her vil føttene måtte krangle om tilværelsen under bordet. Den smale seteputa og de vinkelrette ryggene gir nok heller ikke komforten som øyet forventer.

Men det største ankepunktet i S26 er mangelen på plass under dekk. Det vil si, plassen er der, men prioriteringen er merkelig: En pantryliknende benkeanordning i kabinen gjør at V-køya stopper allerede på rundt 1,75 m, mens toalettrommet på styrbord side lider av samme prioritering; det er blant de minste vi har presset oss inn i. Da er det en mager trøst at kabinen er lyst og lekkert innredet.

Å kunne tilberede et enkelt måltid både inne og ute, er selvsagt et gode, men skal to pantry med benker og kjøleboks gi mening, må båten være minst 30 fot. Og det er da også i en båt rundt 30 fot at Grandes interiørløsninger vil komme til sin rett. Sessas lille 26-foter blir nok for kompakt og trang - om man ikke er blant de kortvokste, da.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Sessa
Pris 749000

Konklusjon

Sessa S26 er en båt det ligger mye tanke bak. Dette er en farkost med et ryddig interiør, flott finish og eksklusive linjer. Egenskapene i sjøen er også tilfredsstillende, men vi ville valgt en større motor, trolig den største bensinmotoren. S26 faller litt igjennom på plassfølelsen, og valget av både inne- og ute-pantry er merkelig. Båten kan konkurrere med Ibiza 26 Touring, Nidelv 780 og Windy 25 Mirage på pris - men ikke på så mye mer.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!