Kort sagt:

+ Rommelig

+ Sjøegenskaper


- Pris

- Motorisering

Vi må innrømme at det tok litt tid å svelge Sealines ytre design. Med sitt langstrakte, buede tak og relativt korte og spisse forskip, gir denne båten først assosiasjoner til noe flygende fra det ytre verdensrom.

Eksempelvis er sitteplassene i cockpit meget bra. Langstrakt L-sofa mot styrbord og en parallell sofabenk lenger fremme mot babord gir, sammen med førerbenken, flott sittekomfort for opptil ti personer. Den store, rektangulære bordplaten gjør dessuten sitt til at de fleste har spiseplass i sittegruppen bak føreren. Det solide bordet, samt en egen innleggsplate for solsengen i cockpit, har egne hylleplasser under sofabenken, et system som er noe tungt å håndtere.

Se også: Alle våre båttester

Sealine har også et stort drinkpantry, med stort kjøleskap og vask. Og ved den lille døren til badeplattformen kan man skylle av seg i varmtvannsdusjen, samtidig som man styrer stereoanlegget fra et vanntett panel. Vi trives umiddelbart om bord, og føler at vi har både tilstrekkelig med plass og utstyr. Men vi savner mer stuveplass for tauverk og fendere akter.

Sealine 29 kommer både i åpen versjon (Sport) og i HT-versjon (SC). Det er liten tvil om at sistnevnte passer best i våre farvann. Et smart, foldbart tekstiltak trekkes manuelt over cockpit dersom sommerregnet melder sin ankomst. Prisforskjellen er imidlertid betydelige 90 000 kroner.

SC 29 har et ryddig og moderne dashbord utstyrt med kompass og rom for kartblader, og selv om vi savner et eget rom for småting, samt en noe større plotter, er det lite å utsette på utførelsen. En smart, vippbar ryggstøtte gir en komfortabel halvstående førerstilling, og det er bra, for på benken sitter vi i laveste laget. De massive rammene i overbygget stjeler også litt av sidesikten, men førerergonomien er uansett fin, noe som veier tyngst.

Pastell og plastikk

Sealines lugar er en slags mellomting mellom den åpne, voluminøse amerikaneren, og den konservative og snusfornuftige nordmannen. Med pastellfargede puter, teppe i deler av dørken og en betydelig andel hvit plast, har båten utvilsomt sin egen, britiske sjel.

Mest fornøyde er vi med det store hjørnepantryet, som er testens beste. At Sealine har valgt en lukket midtkabin, er vi også fornøyde med - denne har dessuten en egen dør inn til baderommet, og da slipper man å vise messingen til eventuelle medpassasjerer som har blitt tildelt V-køya foran.

At Sealine fungerer under dekk, er det liten tvil om, og at engelskmennene kan sin innredning, viser de større tydelighet i nykommerne SC 38 og 35, som også har hakket bedre finish.

© Finnes, Fredrik

Tung

Med 4,2 tonn er båten tyngre enn mange av konkurrentene, og ute i bølgene får raskt cruisingånden over oss, det er ikke lenger fullt så nøye med bølgehøyde og vindretning.

Den svenske skrogdesigneren Ocke Mannerfelt kan ta deler av æren for dette. Det bastante skroget håndterer sjøen utmerket og båten fremstår både som stabil, presis og lettstyrt, samtidig som den er tung og trygg. At skroget har to steps er likevel mer til pynt enn nytte i denne turklassen; for å få full effekt av disse kreves mer fart. Og da rører vi ved et annet vesentlig poeng: Med en enkel D6-310 på knappe 300 dieselhester på propellene virker testbåten undermotorisert. Selv uten feriebagasjen om bord topper Sealine på beskjedne 28 knop. Ved oppstart kreves bruk av flaps - man ser nemlig ingenting forut på nesten ti sekunder.

Nå som D6-motorene til Volvo Penta er oppgradert til 330 og 370 hk, finnes det heldigvis mer passende motorisering. Vi ville gått for det største alternativet. Litt dyrere blir totalpakken, riktignok, men det er ikke her du bør spare på utgiftene.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!