Det er sørlendingen og vannscooter-forhandleren Carl Jacob Johansen som har startet prosessen som faktisk kan ende med at vannscooter-kjøring blir tillatt i Norge. Johansen nekter nemlig å godta en bot på 4000 kroner han fikk for å bruke vannscooter, fordi han mener at forbudet mot bruk av slike scootere strider mot EØS-avtalen.

Etter at Høyesterett har sagt nei til å ta opp saken, går nå Johansen i følge Agderposten til EFTA-domstolen med saken. Den ilagte boten er middelet, men målet er å få opphevet hele forbudet - ikke minst fordi godkjente scootere nå er langt mindre støyende og forurensende enn før.

Det har vært et poeng for Johansen at lagmannsretten har anført at scooteren han brukte var produsert i Canada - altså utenfor EØS-området - men at den ved nærmere gransking faktisk har sin opprinnelse i EU (nesten 50 % av den er produsert i Østerrike).

Johansen og hans advokat Anders Green har hatt hjelp av sjørettsprofessor Hugo Tiberg til å sjekke scooterens opprinnelse, og de har også rådført seg med EØS-professor Finn Andersen i dette arbeidet.

Også Sverige har et generelt forbud mot vannscooter-kjøring, og også der verserer en aktuell sak i EFTA-domstolen.

Les mer om saken her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!