Tekniske data

  • Lengde: 10,3 m
  • Bredde: 3,2 m
  • Dypgående: 1,0 m
  • Vekt: 4000 kg
  • Drivstofftank: 425 l
  • Motor testbåt: VP D6-350
  • Toppfart: 36,1 kn
  • Pris m. D6-370: Kr 1 850 000
  • Pris m. D6-330: Kr 1 800 000
  • Pris HT-modell, fra: Kr 1 700 000
  • www.brandskar.se

Kort sagt:

+ Flott finish

+ Smart styrehus


- Dårlig førerergonomi

- Noe skrangling

- Dyr

Svenske Brandskär er en liten og relativt ukjent produsent, men har sitt tilholdssted på Orust, noe som i seg selv borger for en viss kvalitet. Det tar oss heller ikke lang tid å stadfeste at de vestsvenske båtbyggertradisjonene også lever videre i Brandskär 310, som er verftets eneste modell. Dette er en båt som vekker oppmerksomhet med sin alternative stil - en design som står i markant kontrast til de finske standardbåtene i klassen. Brandskär 310 er høy og kantete, og med et fribord i imitert klinkbygg får båten et slags retropreg det ikke er lett å sette fingeren på. Linjelekker eller ikke: I motsetning til flere båter i klassen, har ikke designen gått på bekostning av de praktiske aspektene ved båten.

Det klareste eksempelet på dette er styrehuset i 310. Med sine enorme vindusflater og hele glassdører virker det som om vi tar turen inn i et drivhus. Utsikten er den beste vi har opplevd i en lukket båt noen gang, og med et trykk på en bryter er også himmelvelvingen åpen. Mest imponert blir vi da vi cruiser oss fram i skjærgården: Den fantastiske utsikten kombinert med det lave støybildet (77 dBA ved 36 knop) gjør dette til en unik og nesten kunstnerisk opplevelse. Det er som om vi sitter i kinosal med 360 graders visning.

Ganske raskt står det klart for oss at dette ikke er noen arbeidsbåt. Brandskär 310 H er i større grad en pyntelig cruiser, denne gangen i en innpakning som minner om en krysning mellom Targa og Nimbus. Riktignok er det bra med dørkplass og stuverom, og de brede ripene gir enkel om bord- og avstigning, så bruksaspektet er til stede. Men med sitt pene interiør, sitt åpne akterdekk og sin betydelige andel teakbelagte flater, vipper Brandskär mest mot den litt mer eksklusive enden av skalaen.

Finishen er da også flott, og håndarbeidet grundig, noe vi også ser på ryddigheten om bord. Litt merkelig er det likevel at vi må krype ned i stuverommet på akterdekket for å komme til det elektriske panelet - en noe kronglete løsning.

Under fordekk har Brandskär en luftig og "åpen" løsning der minst fire personer får liggeplass på myke alcantaramadrasser. Løsningen gir ikke mye privatliv, men fordelen er selvsagt den store skifteplassen midt i kabinen. Taolettrommet foran er enkelt, men består testen. Litt tungvint plassert under førerbenken finner vi en liten pantryløsning med to gassbluss og vask, noe som bidrar til å gjøre Brandskär til en fin weekendbåt for minst to personer.

Utsikten fra styrhuset er som nevnt imponerende, og det er ikke bare båtføreren som sitter behagelig og har oversikt. Førerplassen er enkel, og ergonomien den er dårlig, først og fremst med tanke på avstanden til EVC-kontrollspaken. Men det sjenerer ikke nevneverdig i Brandskär: Dette er en kosebåt for sedate og trivelige turer i skjærgården, ikke vill og aktiv bølgedansing. 310 koser seg like fullt ved alle hastigheter, og med sitt skarpe og dype forskip trives hun godt også i krapp sjø, der hun baner seg vei mellom skjærene. Grepet i svingene er godt, men båten er for tung og stiv til å gi noen sportslig følelse, og et til tider skranglende styrehus minner oss på å ta det rolig med damen. Her om bord kommer cruiserens komfort i første rekke.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!