Kort sagt:

+ Linjelekker

+ Planløsning


- Overmotorisert

Med høye, kremgule fribord, mørkebrune puter og kalesje, samt moderne og balanserte linjer, fremstår F68 en smukk båt. For dem med sans for mellomstore DC-båter faller hun i smak umiddelbart, og da vi tar steget om bord for første gang, vil vi virkelig at denne båten skal gjøre det bra. Det er som med pene jenter - de sanker mye gratis goodwill allerede før de åpner munnen.

Interiøret er tradisjonelt; det mest innovative i denne båten er fargene. Men det er enkelte detaljer som vitner om at Finnmaster tar et steg fram med sin nye F-serie. Cockpit er funksjonell og godt utnyttet, med en komfortabel hjørnesofa mot babord, som skjuler praktisk stuveplass.

Under luken i dørken kan alt av vannski, årer og flytevester ta veien. Finnmaster har dessuten testens beste badeplattform, som både har tilstrekkelig stuverom for tauverk og fendere, samt nok flate til trygg ferdsel for de badende.

Et teakbelagt trinn i forlengelsen av aktersofaen gjør dessuten ferdselen inn i cockpit enkel, en detalj som flere av de siste DC-båtene har fått.

Se alle våre båttester her.

Pantrymodulen mot styrbord har en keramisk, parafindreven plate, samt en liten vask og et tilstrekkelig stort kjøleskap til at to personer kan klare seg godt noen dager. Så er det da også to personer på tur denne båten er bygd for.

Rundt det oppslagbare bordet får imidlertid fire voksne personer god plass, og dersom man vipper fram ryggstøtten i copilot-setet, som er en forlengelse av aktersofaen, får enda en person sitte vendt akterover. Førerstolen kan i sammenhengen vendes 90 grader mot babord og er perfekt for byssevakten.

Et porta-potti-toalett kan bestilles ved dørken, men ellers er plassen under dekk benyttet til liggeputer, noe vi i denne sammenhengen mener er det aller beste. Finnmaster er ikke ment for de lengste overnattingsturene, men har weekendpotensial så det monner.

© Finnes, Fredrik

Rakett

Yamahas F250 er en imponerende maskin. På tomgang er det bare kjølevannsstrålen som vitner om at denne motoren faktisk går, så stille er den. En annen ting vi biter oss merke i, er størrelsen på vidunderet, og hvor overdimensjonert den virker på hekken til F68. Dette er en pakke som lover oss fart for pengene.

Og fart får vi. Men først rekker vi å nyte noen minutter under rolige forhold på vei ut Hankøsund. 250 hk-maskinen der bak jobber uanstrengt og stille, og de kontante rykkene hver gang jeg rører den elektronikse gasspaken, forteller at vi fortsatt bare er i startgropen.

Akselerasjonen er heftig mens vi banker oss opp i plan. Under hele fartsregisteret går F68 lett og fint, og godt beskyttet bak vindskjermen er det bare å nyte ferden. Responsen i rattet er trivelig og håndteringen ukomplisert.

Men som en bortskjemt frøken, takler ikke F68 motgang på en overbevisende måte. I denne forbindelsen er motgangen noen krappe halvmeterbølger vi støter på ut mot Skagerrak. Vel uttrimmet begynner hun å danse så fort vi passerer 43-44 knop, og smellene i interiøret og ristingen i skroget forteller at hun ikke trives så godt.

Det er ikke slik at F68 virker usolid, eller at båten overplaner på noe tidspunkt, men hun har verken tyngden, balansen eller skrogformen til å gjøre en god nok jobb i denne hastigheten. Hun er heller ikke utstyrt med de dype og støttende førerstolene som trengs for aktiv kjøring når det drar seg til.

Og det er nettopp elementer som disse som skiller en familiebåt som Finnmaster F68 fra fartsbåter som Hydrolift, Goldfish og Windy.

F68 er en pen og sosialt innredet daycruiser med weekendpotensial. Da holder det lenge med en 150 hk-motor og en toppfart på i underkant av 40 knop. Da vil også medpassasjerene trives godt, og prislappen blir i tillegg langt hyggeligere.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!