Kort sagt:

+ Bra fører- og sitteposisjon

+ Fint skrog


- Upraktisk akterbenk

Takket være kombinasjonen gunstig pris og småpen design har svenskenes folkebåt Uttern hatt stor suksess i Norge. Storselgeren Uttern S52 skiller seg ikke merkbart fra konseptet, og tiltaler oss med sitt blå skrog og pyntede dørk i teakfiner.

Dette er dessuten en ujålete skjærgårdsjeep med finish som gjør at du tør bruke båten til det den skal brukes til, nemlig vannsport, fiske og frakt.

Konsollen i S52 er velformet, og to personer sitter godt dekket bak vindskjermen. Den hule utformingen gir bra med beinplass, og Uttern har montert inn en skråplate ved beina som gir nødvendig støtte. De lengste blant oss støter knærne i kanten av konsollen, men det er til å leve med.

I Exclusive-pakken har Uttern montert inn en kjørecomputer fra Mercury som gir full oversikt over forbruk, fart og temperatur i motoren. Det sportslige dashbordet tar seg godt ut, og her er det også plass til en plotter i stativ. Girspaken kunne vært montert nærmere føreren for bedre kontroll, og det hadde også vært greit med et lite hanskerom for småting på copilot-siden.

Førerbenken er riktig fin, med komfortabel ryggstøtte og lengdejusterbar sittepute. Ryggbøylen kan felles fremover slik at man kan sitte vendt aktertover. Under benken har batteriet fått et eget, tørt rom.

Særegen akterbenk

Foran konsollen har Uttern en U-formet sittebenk med låsbare stuverom. Lukene på disse felles utover - en original løsning som gjør tilgangen lettere. En annen fin detalj er de solide rekkene og kryssholtene, som flere av konkurrentene burde merke seg.

Det mest særegne med Uttern er likevel akterbenken. Denne består av en stående og en liggende plate som enkelt kan monteres helt ut, og dermed får man en fot ekstra dørkplass. Det kan sikkert være greit å ha, men her føler vi at ulempene overstiger fordelene: Dreneringen i båten skjer akter under sittebenken, og dermed har man ikke noe tørt stuverom her bak. Det vil tauverk og annet utstyr lide under. Sittekomforten på akterbenken er dessuten så som så, og ryggstøtten er ubrukelig. Selv med pute under hekken blir dette en middelmådig plass for eventuelle passasjerer.

Som ventet blir vi langt mer fornøyd med S52 ute på fjorden. Båten er utstyrt med et skarpt skrog som gir godt grep i sjøen, og småbølgene skjæres behagelig i to. Skarpe skrog gir som regel mer hakking og lugging i svingene, men i motsetning til enkelte av sine storesøsken, er S52 en forutsigbar og snill båt som alle kan kjøre. Litt kavitering er sjenerende, men det kan man leve med i en stabil båt som denne. Uttern klarer seg dessuten fint med 75 hk Optimax - da stopper knopmåleren på 33,8 knop. Det skulle holde for de fleste aktiviteter på sjøen.

Tekniske data

Lengde: 5,18 m, Bredde: 2,13 m, Vekt: 490 kg, Ant. personer: 5, Motor: Mercury Optimax 75 ELPT dig. Toppfart: 33,8 kn, Pris: fra 189 300 kr.

Importør: Marine Power Ltd: www.marinepower.com

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!