Kort sagt:

+ Ryddig innredning

+ Trygg i sjøen


- Litt upraktiske oppbevaringsmuligheter

Som de gentlemen vi er, lar vi våre svenske gjester åpne testen. Uttern D55 kommer i en såkalt Exclusive-utgave, med et innbydende blått skrog og en Mercury 90-hesters firetakter på akterspeilet.

Idet vi kommer ned i cockpiten, får vi inntrykk av at D55 faktisk er større enn sine 5,5 meter. Plassen er svært godt utnyttet, og førerposisjonen er trukket langt fram, noe som gir god plass til å bevege seg om bord. Det er god plass til tre voksne på akterbenken, i tillegg til fører og passasjer. Og man har også funnet rom til to små bord som kan vippes opp og brukes til en liten piknik om bord.

Ute og inne

Interiøret i Uttern D55 er enkelt, men velvalgt. Setene er hvite og sterile, og fotavtrykket synes godt hvis du tar et mellomsteg for å finne balansen når du går om bord. Heldigvis er kunstskinn lett å vaske av.

Vil du unngå søl ved ombordstigning, er veien via luka i vindskjermen og ned i cockpiten et bedre alternativ. Vel nede i cockpiten gjør det høye fribordet at man sitter trygt, tørt og beskyttet mot motorstøy. Digre kryssholt er et praktisk pluss, og kalesjen er lett å ta av og legge ned i kalesjegarasjen.

I en båt på under seks meter er det begrenset hva en kan vente seg av overnattingsmuligheter. Uttern har en av de korteste, men ikke nødvendigvis trangeste kabinene. Her er det nemlig høyere under taket enn i konkurrentene. Luka i taket sørger for rømningsvei, men vi savner en ventilasjonsluke i døra.

Er du 1,80 eller mindre, kan du til nød overnatte, men er du bortimot 1,90, vil vi ikke anbefale det.

Ulv i fåreklær

I denne typen båter, savner vi også her et lite, tørt rom til lommebok og mobiltelefon. I resten av båten er det flust med steder til bagasjen, og dregg og tau får plass på hver side av motorbrønnen eller i baugen. Et lite minus er at det store rommet under akterbenken ikke kan brukes mens båten er i fart, ettersom løsøret må dele plass med batteri og hovedstrømbryter.

Ute i bølgene skjønner vi raskt at D55 har et relativt sporty skrog, til tross for sitt litt trauste utseende. Det er spissere enn på mange av konkurrentene, og virker helstøpt når vi gir litt på i bølgene. Båten synes å være sjøsterk, størrelsen tatt i betraktning.

Litt bruk av trimknappen må til når vinden veksler mellom forfra, bakfra og inn fra siden, men ikke mer enn at også førstegangsbrukere kan greie det. Til gjengjeld er landingene alltid myke, og man sitter tørt både på førerplass og i aktersofaen. En toppfart på rundt 34 knop er vel også tilstrekkelig til hverdagsbruk.

Rangling og ulyder er det svært lite av, der vi hopper fra bølge til bølge. Piknikbord og annet inventar er festet godt, og skroget går behagelig stumt.

Førerposisjonen i D55 er det ikke noe videre å utsette på, bortsett fra at den kanskje er en smule kjedelig. Stolen kan reguleres i alle retninger og gir god støtte. Føreren ser over vindskjermen, også i sittende stilling, noe som i mange tilfeller kan være en fordel.

Til hopping fra bølge til bølge er ikke Uttern D55 noe førstevalg, men den egner seg godt til rolig planefart innaskjærs - først og fremst fordi den allerede forholdsvis stillegående motoren blir enda stillere. Rett over planingsfart på rundt 3300 omdreininger gir den fra seg beskjedne 75 dBA.

Tekniske data

Lengde: 5,55 m, Bredde: 2,2 m, Motor: 90 hk Mercury, firetakt, Maks motor: 135 hk, Vekt uten motor: 720 kg, Antall personer: 5, Drivstofftank: 75 l, Toppfart: 34,2 kn, Pris: 252 500 kr.

Importør: Oslo Marine AS: www.oslomarine.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!