Kort sagt:

+ Lavt drivstofforbruk

+ Rommelig

+ Stabil


- Det tar sin tid

De vanlige måleparametrene, som fart, støy og forbruk, blir relativt uvesentlige om bord i Skager 660. Her er planingsterskel også et ukjent begrep. Toppfart med største motor, 28 hk, er 13 knop. Vi er på snekketur.

Båten var ny i fjor, men skroget er en gammel traver. Det het opprinnelig Hanto 22, da det ble introdusert tidlig på 70-tallet, med overbygg og soveplass til tre-fire stykker. Skager-modellen lages bare som åpen variant beregnet på dagsturer.

Vi finner mange fine detaljer om bord. Fleksibel kobling på propellaksen tar bort vibrasjoner, og stort sjøvannsfilter er bra. Solide kryssholt og mange gode stuverom teller også på plussiden.

Men ettersom båten er selvlensende, burde motorkassa vært bedre festet; den er hengslet i fremkant, og det skal ikke være mange cm vann på dørken før det renner over her. En lås og en tetningslist hadde hjulpet mye.

En båt som dette har mange bruksområder. Her kan hobbyfiskeren ha en glimrende arbeidsplass. Selvlensende som den er, er det fort gjort å gjøre rent før man tar en tur med gode venner i aftensolen. Den har plass til 10, så den er en fin transportbåt også. Det høye fribordet gjør at alle sitter trygt, og med 300 kg ballast blir båten svært stødig; selv med tre mann på ripa er krengningen knapt målbar.

Ingen overraskelser

Sjøen lå som et speil under prøveturen vår, så sjøegenskapene ble ikke satt på de store prøvene. Vi legger dog merke til at skroget har et markert spring, og det heller kraftig utover i baugen. Det borger for at sjøen ikke så altfor lett finner veien om bord. Men med vind fra siden kan det nok sprute en del, så en kalesje - ekstrautstyr - kan være en lur investering.

Båten krenger minimalt selv ved krappe svinger, og manøvreringen er bra. Men som akselbåter flest, tar den bare ror én vei akterover. Greit nok når en venner seg til det.

Klikk.no mener

Snekka har fremdeles sine tilhengere, og vi har ingen problemer med å se det positive i en slik båttype. I Skager 660 får du en stabil og rommelig båt, og med en liten diesel er driftsutgiftene mikroskopiske. Og høyt fribord, god plass og ditto stabilitet appellerer når transport og fisking står høyt på lista - men du bør ikke ha det travelt.

Tekniske data

Lengde: 6,60 m, Bredde: 2,40 m, Dypgang: 0,70 m, Vekt: 1000 kg, Ballast: 300 kg, Tank diesel:60 l.

Standardutstyr: Flaggstang, manuell lensepumpe, brannslokkingsapparat, pulpit, badetrapp, lanterne (nedfellbar), tankmåler, fortøyningspakke

Pris std. båt m. 13 hk: 247 000 kr, Pris testbåt m. 28 hk: 272 000 kr

Toppfart*13 hk u/trimplan: 7 kn, 18 hk m/trimplan: 10 kn, 28 hk m/trimplan: 13 kn

* Oppgitt av produsent

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!