Galeon 440

Stiger i gradene

Princess og Azimut, se opp! Med sin voksende flybridgeserie er polske Galeon en konkurrent å regne med. Flaggskipet 440 leder an i utviklingen.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Vi så det alt i fjor, da vi testet Galeons første 33 fots flybridge i Norge: Den polske produsenten bygger båter med solide skrog og moderne interiør, og de siste modellene viser dessuten modighet i form av originale løsninger. Dersom dette fortsetter, tror vi ikke det er lenge før de resterende fordommene mot østeuropeisk båtbygging er borte.

Som sin lillesøster er Galeon 440 kontinental i stilen, med avrundede, italienske linjer og en renpolert, veslevoksen innredning. Alkantara i veggene, spotlights i taket, pen mahogni i skap og lister, solide, komfortable kunstskinnsofaer, samt et "touch-screen" elektrisk kontrollpanel gir et godt førsteinntrykk. Både komfort og finish holder høyt nivå i Galeon.

Glossy, tokomponent behandling av treverk har lenge vært normen, men også Galeon er klar over at tidene forandrer seg. Med unntak av lister og bord har all mahogni i 440 en matt lakkfinish som ikke lar seg ripe opp så lett.

Det mest unorske ved denne båten er salongen, som er delt inn i to plan. Sitter man i en av sofaene på det lavere akterplanet, har man ingen utsikt i fartsretningen, noe de fleste europeiske båtprodusenter bryr seg mindre om. Heldigvis strekker de limte skråvinduene seg ned på hver side av overbygget og gir passasjerene et visst utsyn til bølgetoppene. Når båten ligger stille, er det uansett lite å utsette på komforten her bak.

Det mest originale ved 440 er bysseløsningen, som har fått kremplassen på det øvre planet. Byssa er godt utstyrt og gir mer enn tilstrekkelig albueplass for kokken, som dessuten får fin utsikt både til havna og gjestene når maten tilberedes.

Førerplassen på styrbord side tilbyr godt utsyn for fører og copilot, og det er lite å utsette på ergonomi og komfort i førerbenken. Det kremgule dashbordet er oversiktlig, men i forhold til resten av båten skranter det litt på designen her.

Vel utnyttet

Ned noen trinn finner vi to parallelle gjestelugarer - den ene med tverrstilt dobbeltkøye, den andre med to enkle, langsgående køyer. Den øverste av de sistnevnte enkeltkøyene er i smaleste laget for far; sover man urolig, risikerer lugarkameraten å få besøk om natten.

Galeon 440 har to baderom - ett for gjestene og ett ved kapteinslugaren. Begge er lyse, enkle og fine, og har noen artige vasker med glassvegg.

Kapteinslugaren holder tilsvarende høy standard, og har en rommelig dobbeltkøye, en minisofa på styrbord og tilstrekkelig med hengeskap på babord. Som i resten av båten er teakfinérdørken dekket av et kantsydd teppe (alternativ).

En støpt trapp leder opp til noe som må være en av klassens største flybridger. Også her oppe er langsofaen mer enn komfortabel, og et stort, nedfellbart bord gjør det mulig å innta middagen her oppe en varm sommerkveld. Førerkomforten er tilstrekkelig til at man ikke savner førerplassen nede.

To TAMD 74 dieselmaskiner med til sammen 860 hk dytter oss opp i plan. Det går ikke akkurat raskt å få femten tonn ut av vannet, men etter en stund når vi marsjfart på rundt 20 knop. Galeon ligger dypt og tungt som en riktig halvplaner, og blir ikke affisert av sidevind og krappe bølger. En toppfart på 27 knop er ikke avskrekkende, men så er dette også en milsluker i større grad enn et leketøy. Minste standard motoralternativ for året er 2x TAMD 75 med til sammen 960 hk. Det skulle gjøre denne farkosten friskere.

Tekniske data

  • Lengde:13,72 m
  • Bredde:4,10 m
  • Dypgående:1,20 m
  • Maks personer:12
  • Vekt:15 t
  • Drivstofftank:2x750 l
  • Vanntank:460 l
  • Køyer: 7
  • Maks motor:2x570 hk
  • Toppfart testbåt: 27 kn
  • Pris m. TAMD 75, 2x480 hk:fra 3 990 000 kr

Denne saken ble første gang publisert 20/03 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også