Kort sagt:

+ Design

+ Kjøreegenskaper


- Upraktisk pantry

- Plassforhold under dekk

- Høy pris

På fine sommerdager er det obligatorisk med solbriller om bord i Absolute. Cockpitens Blenda-hvite innredning blinker så kraftig i sollyset at man raskt blir snøblind uten tilstrekkelig beskyttelse. Her får man den riktige brunfargen nesten uansett hvor man setter seg.

Sol er naturlig nok temaet om bord i denne middelhavscruiseren, og når det er understreket, kan jeg på det sterkeste anbefale king size-solsengen på fordekket, eller kanskje aller helst den massive, kunstskinnkledde madrassen over jollegarasjen akter. Bare man får litt mat og drikke med jevne mellomrom, er det fullt mulig å ligge her ferien igjennom.

Et stort drinkpantry med elektrisk grill, vask og kjøleskap, samt sitteplass rundt bordet for åtte personer, skulle være nok til å tilfredsstille de fleste. Som passasjer i cockpit sitter man bekvemt og har fin oversikt i sofaen. Førerstolen er litt for rettvinklet til å kunne gi den maksimale kjøreopplevelsen, men å klage høyt blir likevel noe søkt i en båt som denne.

Design er det viktigste i Absolute. Et riktig spenstig, metallic-farget dashbord og markante, mørke og buede vindskjermer gir et originalt utseende. Teakinnredningen er heller ikke å kimse av. Dette er en båt for høy sigarføring, fulle champagneglass og en og annen lettkledd kvinne - slik også italienerne gjerne vil ha det.

Glatt og stilrent

Blir det litt kjølig utover kvelden, kan man problemfritt fortsette festen i salongen. Her er det oljet teak og teppe i dørken, eiketreinnredning med glossy tokomponent lakk, alkantara i veggene, grønt glass i skapdører og semsket skinn i sofaen.

Tre ovale koøyne i fribordene øker "yacht"-preget i Absolute og gjør det lyst og fint her inne. Finishen er også som den skal være i denne klassen, kanskje bortsett fra noen slette skruefester i dørken.

Det tar litt tid å finne pantryet, som er godt maskert i Absolute 45. Under den langsgående benken på babord side skjuler det seg både vask og elektrisk kokeplate under to foldbare luker. Det ser både smart og lekkert ut, men vi har sett mer praktiske løsninger, mest med tanke på skapplassen. Her finnes nemlig ingen tilfredsstillende skuffer eller hyller for kopper, glass eller bestikk. Med mikrobølgeovn, stort kjøleskap og fryser skulle det meste likevel være på plass.

Leken

Det er ingen overdrivelse å påstå at i Absolute er livet levelig også på de lengre turene. Fire køyeplasser er ikke spesielt mye i en 45-foter, men det betyr nok av plass for de heldige få. Mye skapplass og stuverom generelt gjør dessuten at man slipper å folde klærne fem ganger for å få med alt man skulle trenge på turen.

Både kapteinslugaren i baugen og gjestelugaren under cockpit er innredet i samme stil som salongen og har hver sin komfortable dobbeltkøye. Også de to respektive baderommene gjør sitt til å bevare den eksklusive følelsen. Mye glassflater betyr nøye renhold, men så var det dette med stilen igjen&

700 dieselhester fordelt på to drev er selvsagt ikke til å spøke med, selv i en båt på denne størrelsen. Men Absolute lever opp til navnet hva gjelder kjøreegenskaper, for dette blir faktisk ganske så lekent. Presis styring, lett håndtering og et rimelig trimmevillig skrog sørger for småbåtfølelsen vi er så glad i. Absolute virker kompakt i vannet og krenger som en skarp kjørebåt skal gjøre. Da er det egentlig bare å reise seg opp og nyte fartsvind og lukten av salt hav. Riktignok er den kostbar, men vi ser poenget med en italiensk "dagsturbåt" i denne størrelsen.

Tekniske data

  • Lengde:14,00 m
  • Bredde:4,19 m
  • Dypgående:1,20 m
  • Maks personer:14
  • Vekt:11 tonn
  • Drivstofftank:940 l
  • Vanntank:300 l
  • Køyer:4 (+2)
  • Motor:maks 2xVP D6 350 hk
  • Toppfart testbåt:37,7 kn
  • Pris:fra 4 460 000 kr
Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!