Kort sagt:

+ Stor uteplass

+ God bokomfort

+ Gjennomtenkte løsninger


- Tung

- Trenger stor motor

"Midtkabinbølgen" skyller over landet i år, for nå har også de nordiske produsentene fått øynene opp for konseptet. Køyeplass for fire i en mellomstor daycruiser gir valuta for pengene, og får man bokomfort på kjøpet, er dette et godt alternativ for kjernefamilien.

Amerikanerne ligger som vanlig litt foran; flere av de største amerikanske produsentene har bygd midtkabinbåter på rundt 25 fot i årevis. Den klumpete designen har vært vanskelig å svelge for mange her til lands, men som med så mye annet er også dette en vanesak. I hvert fall så lenge de praktiske fordelene er store.

Crownline 250 var vår langtestbåt sommeren 2005, og vi tilbrakte flere hundre nautiske mil om bord. Amerikaneren viste seg å være en gjennomtenkt feriebåt, og langturene med fire voksne om bord gikk problemfritt. Med bagasje for to uker om bord er det riktignok ikke danseplass i en 26-foter, så erfaringsmessig krever en slik ekspedisjon familienære bånd.

Under dekk er Crownline 250 klassisk innredet. Forut finner vi en U-sofa med bord som kan gjøres om til dobbeltkøye. På styrbord side ligger et lite baderom med pumpetoalett og dusj og på babord side har den et velutstyrt pantry med elektrisk kokeplate, vask og mikroovn. Akter for denne er den smale inngangen til midtkabinen, som har et enkelt forheng og brukbar madrass. Plassen er litt snau for to voksne her inne, men det går for noen feriedager.

Sitteplass til sju

Uteplassen i cockpit er vesentlig bedre. Crownline har komfortabel sitteplass for sju voksne personer fordelt på en førerbenk, en langsgående passasjerbenk og en justerbar akterbenk. Vippbar ryggstøtte gjør sistnevnte om til en fin liten solseng på nulltid. Førerbenken, som kunne vært noe høyere, kan vendes helt rundt og sammen med akterbenken og et oppslagbart bord skape en fin sittegruppe. Et lite drinkpantry og en grei badeplattform gjør Crownline til en flott solskinnsbåt, og rent bortsett fra enkelte billige plast- og tredetaljer, har Crownline mer enn godkjent finish.

Langtestbåten vår var utstyrt med en 200 hk dieselmotor fra Mercruiser. Den var relativt støyende, og er også kraftmessig i grenseland for denne båten; med mye last var planingsterskelen tøff å nå, og vi savnet noen knop på toppfarten. Det lave dieselforbruket er selvsagt fordelen her.

Crownline er en tung cruiser i vannet, og i så måte ingen kjøremaskin. Det brede skroget gjør båten stabil, og vi ble positivt overrasket over hvor kompakt den er i sjøen. Et par fot ekstra på lengden hadde nok likevel gjort mye på kjørefølelsen - men da heter båten plutselig Crownline 270. Til komfortabel "campingcruiser" å være, viser den uansett mer enn tilstrekkelige sjøegenskaper.

Tekniske data

  • Lengde:8,12 m
  • Bredde:2,59 m
  • Dyptgående:0,97 m
  • Vekt:2990 kg
  • Driv.tank:284 l
  • Toppfart m. 200 hk Mercruiser: 28 kn
  • Maks motor:425 hk
  • Pris testmodell:780 000 kr
  • Pris m. Mercruiser Magum 350:fra 700 000 kr
Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!