Med to digre påhengere og elektronikk til mange tusen kroner er testbåten vår et fristende mål for dem som har lyst på en båttur, men ikke vil betale for det.

Derfor fikk vi Guard Systems - en forhandler av alarmutstyr og sporingsenheter som også har en alarmsentral og mannskap som finner igjen stjålne båter - til å installere det de har av utstyr i båten.

For å få montert utstyret drar vi til hovedkontoret i Larvik. På brygga blir vi møtt av tre karer med en velutstyrt verktøykasse og skilter hvor det står: "Fotografering forbudt".

- Hva! Hvis jeg skal lage en artikkel om dette, må jeg ta bilder av hva dere gjør.

- Kommer ikke på tale, er den klare beskjeden fra salgssjef Trond Johannesen. - Vi ønsker ikke under noen omstendigheter å gjøre våre metoder tilgjengelige. Vi vet ikke hvem som leser bladet ditt.

- Bare ærlige, ålreite og båtinteresserte mennesker, svarer jeg.

- Hyggelig det, men ned med kameraet, sier han bestemt og levner ingen tvil om at han mener alvor.

Derfor takker jeg ja til en tur i kantina, mens festning Boston Whaler blir utrustet. En time senere blir jeg forklart at nå sitter det gjenfinningsenheter - Track Guard - både i motorene og i båten. Siden store påhengere er attraktive tyveriobjekter, er det nødvendig å sikre disse separat. I tillegg er det montert en GSM/GPRS Fleet Guard-enhet som forteller nøyaktig hvor båten er og som sier fra når den flyttes.

Beskjed via SMS

Track Guard er ikke en alarm, men en liten sender/mottaker som jobber i VHF-båndet og som finner igjen båten hvis den blir borte. Enheten kan søkes opp på lang avstand, og signalene lar seg vanskelig stoppe; det hjelper lite å gjemme båten i en garasje - ja, selv om båten er nedgravd, skal det være mulig å spore senderen.

Blir båten borte, må du selv melde fra om dette til Guard Systems' alarmsentral, som deretter iverksetter søk med ulike midler avhengig av tyveriets art. De råder over et stort nettverk av søkeantenner både i fly, i biler og på bakken.

- Vi finner over 90 % av objektene vi leter etter. De gangene vi ikke finner båten, er det ofte fordi tyven har funnet senderen før tyveriet blir oppdaget, sier Johannessen. - Derfor fraråder vi kundene å merke båten med alarmskilt og liknende.

En betydelig faktor er tiden som går fra båten blir stjålet til tyveriet blir oppdaget. For dem som trafikkerer Oslofjorden er det derfor satt opp en antenne ved Drøbak, slik at du får en tekstmelding hver gang båten passerer der. Hvis ikke du eller andre med tilgang til båten er om bord, er det grunn til bekymring! Vi passerte her en rekke ganger i løpet av sesongen, og systemet virket hver gang.

Toveis kommunikasjon

Det er flere som leverer sporingssystemer basert på GPS/GSM. Disse baserer seg på posisjonsdata fra en GPS-mottaker og kommunikasjon via en GSM-telefon. Med toveiskommunikasjon er det mulig å hente ut mange typer informasjon om båten, for eksempel batterispenning, vannstand, temperatur og så videre. Det er også mulig å skru av og på lys og varme eller landstrøm, for den saks skyld. Men kanskje det viktigste er muligheten til å bli varslet hvis noen kommer om bord, ved hjelp av IR-sensorer, tråkkematter eller dørmagneter. Du varsles også hvis båten flyttes, og da vil dessuten GPS'en fotløpende angi nøyaktig posisjon, fart og retning.

Det vanligste er å motta varslingene i form av sms'er til mobiltelefon. Vi hadde Fleet Guard, som benytter GPRS isteden. Det reduserer kostnadene og muliggjør sending av mer data. All kommunikasjon er også dekket av abonnementet, og det kommer derfor ingen separat telefonregning.

Et passordbeskyttet webområde inneholder alle data om båten. Hvis den flyttes utenfor en definert parkeringssone, eller dersom alarmer utløses, vil den sende en sms om det inntrufne til forhåndsvalgte telefonnumre. Så er det opp til en selv å avgjøre hvordan man vil reagere på meldingen.

Den største svakheten med alle disse systemene er at både GSM- og GPS-signalene er relativt lette å skjerme. Skal de være effektive, gjelder derfor samme regel her: Gjem utstyret godt og ikke annonsér at båten er sikret. Da øker sjansene for at tyven ikke nøytraliserer utstyret.

- Båten vår er stjålet!

Vi ønsker å teste hvor effektivt Track Guard er, og avtaler at vi skal stjele vår egen båt. Tyvene/vi rapper Boston Whaler'n i Larvik og prøver å komme seg til Sverige. Uheldigvis for dem blir tyveriet raskt oppdaget, og Guard Systems-flyet er på vingene bare en time etter at vi forlot havna.

I marsjhøyde dekker systemet et område på bakken med en diameter på 50 mil; et fly over Skagen dekker da kyststrekningen København-Oslo-Flekkefjord! En time i 35 knop monner derfor lite, og vi har knapt passert Færder før flyet sirkler over oss. Salgssjef Trond sitter i søkeflyet og kan via satellittelefon stolt fortelle at de fikk inn signalene omtrent samtidig som flyet kom over tretoppene etter take-off. Vi må bare strekke armene i været og godta nederlaget.

Mannskapet fra Guard Systems kan ikke pågripe oss; dette er bare trinn én i prosessen for å få båten tilbake til dens rettmessige eier. Neste skritt ville være å følge båten videre på ferden, og da fortrinnsvis uten at tyvene oppdager det. Når så båten nærmer seg land, finnes det et nettverk av landmobilt utstyr som følger den, og politi og kystvakt kobles inn for å få stoppet tyvene. Etter at tyvene er pågrepet, vil så Guard Systems' folk ta hånd om båten inntil eier eller forsikringsselskap tar over.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!