Kort sagt:

+ God innvendig plass

+ Smarte løsninger

+ God komfort

+ Stort stuverom


- Mindre god seteløsning

- Liten takhøyde

- Lite kjøleskap

Nå var det ikke slik at forgjengeren 25 Sport var noen dårlig båt. Tvert om, den så bra ut og ga mye kjøreglede. Men når man først skal kjøpe en daycruiser til nærmere én million, er det ikke nok med kjøreglede. Den må også være praktisk og kunne brukes av resten av familien. Da kreves brukbare overnattingsmuligheter og en kabin som fungerer til litt lengre turer. Dette har det tyske verftet skjønt, og gjort noe med; meteren som manglet er nå på plass i BMB 27 Sport.

BMBs modellrekke er delt inn i to kategorier: Sport-modellene og DC-modellene. Mens DC-variantene er typiske daycruisere, har Sport-varianten mer inneplass.

Inneplassen er da også den nye 27-foterens beste kort. Her er det full ståhøyde der hvor det er nødvendig, som for eksempel ved byssa, og full sittehøyde i salongen. Med et par centimeter til i høyden i toalettet, hadde man her kunnet dusje fullt oppreist, men ellers fungerer dette rommet godt, med elektrisk toalett, et lite vindu, brukbar beinplass, et lite skap og et stort speil.

Sittegruppa i kabinen er komfortabel, med god plass til fem voksne. Putene er tykke og det kommer inn godt med naturlig lys. Her er det også mange skap, og i et par av dem kan man henge fra seg klær. Og takket være en snedig løsning hvor to klaffer vippes opp, kan salongen enkelt gjøres om til en stor dobbeltseng.

På babord side, vis-à-vis toalettet, finner vi bysseløsningen, med dobbelt gassbluss. Her kan man stå og lage mat uten å stenge veien til og fra sittegruppa eller toalettet. Her har man satt inn en ordentlig søppelkasseløsning og skap nok til et par tre kjeler. Kjøleskapet på 48 liter er muligens i minste laget; man vil nok også måtte bruke det lille kjøleskapet i cockpiten.

Den største forskjellen i forhold til forgjengeren er stikkabinen. Den gir to ekstra sengeplasser som gjør at fire kan overnatte om bord. To personer kan strekke seg ut i sin fulle lengde her, og det lille vinduet gjør at man ikke pådrar seg klaustrofobi. Her er det også godt med skapplass, selv om en del plass blir borte på grunn av røret fra varmeapparatet. Innerst i midtkabinen finner du inngangen til det tekniske anlegget.

Kun to seter

Med så god inneplass må cockpiten nødvendigvis bli mindre. Den er innredet med en solseng akter, en hjørnesofa og selvsagt førerposisjon. Bak førerplassen er det plassert en sjenk med kjøleskap og vask. Targabøylen gir fint lys ved hjelp av downlights og gjør det enkelt å kunne bruke én del av kalesjen separat.

I motsetning til 25- og 29-foterne har 27 Sport altså ikke tre, men kun to passasjerseter i førerretningen. Dette blir fort en ulempe på lengre turer. Riktignok er det plass til én til to personer på solsenga, men å ligge her på lange turer er ikke optimalt. Innredningen gjør samtidig båten sosial; føreren får godt med selskap. En annen fordel er det digre stuverommet under solsenga som gjør at man slipper å fylle kabinen med våte fendere eller en skitten kalesje.

Mer kos enn sport

Hvordan er den å kjøre? En tur i BMB 27 Sport er en ganske komfortabel opplevelse. Man sitter forholdsvis høyt, som i resten av cockpiten. Førerposisjonen er justerbar kun i lengderetningen, noe som gjør at enkelte vil måtte strekke hals for å se over vindskjermen eller bøye nakken for å se gjennom den. Rattet kan vippes opp og ned, så det er komfortabelt å stå og kjøre.

Dashbordet i 27 Sport er både praktisk og oversiktlig. Her er det knapper på en liten plate som justerer det man kan kalle komforten om bord - lys, lyd og varme - samt ankervinsj og den hydrauliske luka til motorrommet. Her er det også plass til kaffekopp, integrert kartplotter og kart. Men noe eget tørt rom til lommebok eller mobiltelefon finnes dessverre ikke.

Som de andre BMB-modellene vi har testet, er 27 Sport en kompakt og god båt å kjøre. Den virker fast og det kommer ingen ulyder, verken fra skrog eller innredning. Dette kan skyldes at hengsler og hemper er forbedret i forhold til tidligere modeller.

På testdagen vår er det tilnærmet vindstille og minimalt med krusninger på sjøen. Å si noe sikkert om båtens stabilitet i røffere sjø blir derfor vanskelig. Fånyttes forsøker vi å sette båten ut av fatning; den lener seg kontrollert inn i svingene, skroget gir en stump og fin lyd og motoren reagerer umiddelbart ved berøring av gasspaken. Å bruke trimmingen er ingen uoverkommelig utfordring; den kan stort sett stå i samme posisjon hele turen, bortsett fra ved fullt pådrag.

Støynivået i cockpit er jevnt over greit, til tross for begrenset isolasjon av motorrommet. En enkel Volvo D4 motor virker som en fornuftig løsning, både med hensyn til pris, plass i motorrommet og toppfarten på 32 knop.

Tekniske data: BMB 27 Sport

  • Lengde: 8,95 m
  • Bredde: 2,98 m
  • Dybde: 0,90 m
  • Vekt: ca. 3800 kg
  • Motor: Volvo D4, 260 hk
  • Toppfart m. 260 hk: 31,8 kn
  • Antall personer: 6
  • Antall sengeplasser: 4
  • Høyde i kabin: 1,82
  • Pris m. Volvo D4, 260 hk: 927 000 kr
Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!