Kort sagt:

+ Høy toppfart

+ God step-løsning i skroget

+ Fin ombordstigning


- Lavt fribord akter

- Mangler rom for tauverk

Når avgjørelsen skal tas, spiller pris en viktig rolle. "Mest for pengene" er nærmest blitt et begrep. Et naturlig oppfølgingsspørsmål bør da være: Mest av hva? Går vi Regal etter i sømmene, finner vi at den har "mest" av flere egenskaper.

Denne gang har vi blant annet hatt fokus på kjøreegenskaper. Regal har en bunnkonstruksjon de kaller Fastrac, som finnes på mange av deres modeller. Det er en stepkonstruksjon med et eget system for å få luft under båten. Som med andre step-løsninger er målet å øke toppfarten og redusere drivstofforbruket.

Ulempen med step-løsninger er at de kan gi en mer ustabil gange, og akterenden kan ha en tendens til å slippe i svinger - med en ekkel skrens som resultat. Balansekunsten ligger i å ta ut fordelene uten at bivirkningene blir ubehagelige. Regal er her avgjort på den trygge siden; vi klarte ikke å fremprovosere noen negative egenskaper.

Hyggelige måleresultater

Båten går fort: 45 knop. Enda viktigere er det at den på marsjfart bruker ca. 30 liter pr. time, som er en akseptabel verdi. Akselerasjonstallene viser også at når farten øker og steppet begynner å virke, gir det en positiv effekt.

Vi fant oss godt til rette på denne førerplassen. Den er ikke så eksklusiv, men har det som trengs. L-sofa og gangvei på styrbord side gir en meget god entringsløsning, uten klatring eller putetråkking. Den brede badeplattformen gjør at ombordstiging fra andre siden heller ikke byr på problemer.

Dermed forsvinner imidlertid en sitteplass, og her er det ingen ileggspute å fylle ut med. Som kompensasjon er det laget en lengre sittepute på babord side, men den egner seg bedre som fotskammel enn som en tredje sitteplass.

Fribordhøyden er en utfordring. Vi tok en bakketest for å se hvor mye som skal til for å få vann inn i båten. Det er ikke veldig mye. Det hjelper noe å lukke døra, men vannet finner fremdeles veien inn. Verst er det når båten ligger stille og bølger fra passerende båter kommer mot akterdekket; da kan fort alle bli våte på beina. Selvlenseren tar unna vannet, men teppet blir nok værende vått en god stund.

Godt organiserte stuverom

I åpen stilling er det kun magneter som holder dørene, så det skal ikke rare bølgen til før det løsner. Mekaniske låser er det eneste som holder over tid.

I dørken er det et stort rom hvor vannski og andre lange ting kan få plass. Rundt motoren er det skillevegger, slik at det blir rikelig med stuveplass. Som i de to andre båtene, er det også her store rom i konsollen til vester og andre voluminøse ting. Det hele virker godt organisert.

Men noe eget rom for fortøyningstau finner vi ikke, verken forut eller akter. Det blir fort tungvint når puter må flyttes og benker åpnes for å finne en taustump til fortøyningen. Her må det være mulig å finne en bedre løsning.

Tekniske data

Lengde, m: 6,1, Bredde, m: 2,5, Vekt, kg: 1542, Tank, l: 158, Motorvolum/hk: 4,3/220, Pris st. båt, kr: 329.000, Pris testbåt, kr: 329.000.

Importør: Høvik Marine

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!