Four Winns 2000

Mangler prikken over i'en

Four winns gir med ett en luksuriøs følelse, men mangler prikken over i'en på det totale.

Sist oppdatert

På førerplassen finner vi oss godt til rette. Skinndetaljer på rattet gir en smule luksusfølelse, men instrumentbordet for øvrig er ordinært - enkle instrumenter uten plass til noe ekstra. Stereoanlegget står ute, utsatt for vær og vind, samt langfingrede forbipasserende. En lite heldig løsning etter vår oppfatning.

Men denne båten tar seieren i kategorien nyttige smårom. Et lite rom med lokk nede ved beina til føreren er positivt, og når vi i tillegg finner et 12 volts uttak der, slik at mobiltelefoner og annet utstyr kan stues vekk og lades, noteres det et stort + i testloggen.

Four Winns 200 er ikke så morsom som en del andre båter i klassen. Til det slipper den altfor fort og lar seg trimme for lite. I tillegg var det for mye som skranglet. Låsemekanismen til døra forut løsnet i første bølge, og det la straks en demper på stemningen. For det er vel ingen som liker at ting faller fra hverandre?

Klager vil det også komme fra dem som sitter ytterst på akterbenken, for her er ryggstøtten veldig bratt, og det er vanskelig å finne en god sittestilling. Utformingen er designmessig pen, men vi mener estetikken her går for mye på bekostning av funksjon.

I tillegg til solsengen over motorrommet kan man få en mindre solseng ved å trekke fram akterbenken. Men vi skjønner ikke vitsen, for den blir for liten, og denne konstruksjonen betyr også mye hengsler og stag som er potensielle problemområder.

Båten entres best fra styrbord side der 1/3 av solsenga kan vippes opp. En fiks løsning. Men logikken brister dessverre når vi skal ned i båten, for det er ingen bønn - skoen må settes rett i setet før du er på dørken.

Støyen skjemmer

Støybildet i denne båten opplevdes som slitsomt. Her har produsenten en jobb å gjøre. På marsjfart ligger den 14 dBA over de beste konkurrentene. Det er støydempingen det skorter på.

Vi noterer pluss for et stort stuverom i dørken og et lite et foran i baugen. Her er det også montert en stige som kan felles ned som en entringsleider; den rekker nemlig ikke tilstrekkelig langt ned i sjøen til at vi vil kalle den en badetrapp. Men praktisk er den, og veldig nordisk til amerikansk båt å være. Akter er det ingen taurom; løsningen blir å bruke et av stuverommene under motorromsluka. Tungvint.

Tilbake på brygga savner vi prikken over i'en. Her mangler den kjøpsutløsende detaljen, og "har lyst på"-følelsen uteblir. Isteden lot vi oss irritere over detaljer som en skranglete dør og alt leamikket for å legge ned et sete som det ikke var behov for. Synd, for egentlig er dette en god båt for dem som ikke jager den ultimate kjøreopplevelsen.

Tekniske data

Lengde, m: 6,0, Bredde, m: 2,5, Vekt, kg: 1400, Tank, l: 132, Motorvolum/hk: 4,2/220, Pris st. båt, kr: 299.000, Pris testbåt, kr: 339.900.

Importør: Høvik Marine

Denne saken ble første gang publisert 20/01 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også