Daycruisere var ut. De var kjedelige, trange og altfor snusfornuftige. Nei, det var digre, åpne skjærgårdsjeeper med masse dørkplass, kun et par seter bak vindskjermen, og maks én liten køye i styrekonsollen som gjaldt. Helst med en ruvende påhengsmotor eller to på akterspeilet.

Bare fem-seks år senere har mye forandret seg. Båtene skal nå brukes av mange, og det stilles krav til komfort og brukervennlighet. Ego-båtene er erstattet av familiecruiserne. Selvsagt vil vi også i 2006 at båten skal gå fort og se bra ut, men det må ikke gå på bekostning av brukervennligheten. Selv sportsbåtprodusenter som Hydrolift og Goldfish fokuserer mer på fornuft enn tidligere med sine nyeste modeller.

Hvert år lanseres en bråte nye båtmodeller på båtmesser i inn- og utland. Vi har tatt en sniktitt på noen av de viktigste båtnyhetene for 2006. Les og la deg friste.

Fristelser utenfra

Også fra Finland kan vi vente oss flere midtkabinmodeller i 2006. Daycruiseren Yamarin 75 DC blir verftets største båt. For å gjøre modellbetegnelsen mer forståelig har finnene valgt å endre navn på samtlige båter. Tallene angir lengden, her 7,5 meter, og DC står selvsagt for daycruiser. Cockpiten har en stor rundsitter, dobbelt førersete, kokeapparat, vask med trykkvann og plass til en diger påhengsmotor på opptil 300 hester på hekken. Under dekk finner vi spyletoalett, sittegruppe som kan gjøres om til dobbeltseng og - også her - mellomkabin. Prisen vil ligge på rundt 620 000 kroner med 250 påhengsmotorhester.

En annen finsk midtkabinbåt som kommer i disse dager, er Aquador 25 WA. Med hevet dørk gir denne nye 25-foteren plass til dobbel tverrgående stikkabin. Det er nå også plass til to 260-hesters Volvo D6-motorer, som vil gi en pris på rundt 600 000 kroner. Et kanskje like populært alternativ er MerCruiser 320 hester.

God kronekurs har vært med på å øke interessen for produsenter i utlandet. Dette har gjort verdens største lystbåtprodusent, Sea Ray, enda mer populære her til lands. Amerikanerne har oppgradert sin 245 Sundancer, med nytt skrog og ny, mer rommelig kabinløsning. I tillegg til fire sengeplasser under dekk, hvorav to i midtkabinen, har båten fått en helt ny cockpitløsning. Setene er utradisjonelt plassert, på en måte som gjør det lett å skifte plass og bevege seg om bord: to på tvers akter, to langs babord side med et lite bord imellom og et slags forstørret førersete. 245 Sundancer vil koste rundt 660 000 kroner med Volvos 160-hesters D3-motor.

Forholdsvis lave priser er også en av hovedgrunnene til at tyske BMB har gjort det bra her til lands. I år fyller de opp hullene i sin modellrekke med blant annet BMB 27 Sport. Produsentene har brukt cockpiten fra 29 DC, med stor solseng, og innredning under dekk fra 29 Sport. Eneste forskjellen er at døra til midtkabinen er byttet ut med et forheng. Ønsker du båten med Volvos D4 på 260 hester, må du punge ut med drøyt 900 000 kroner.

En siste midtkabinbåt som garantert vil tiltrekke seg mye oppmerksomhet på båtmessene er svenske Nimbus 30 Nova. I motsetning til de andre hardtop-modellene, blir dette mer som en slags 30-fots daycruiser. Bokomforten er betraktelig bedre enn i 300 R, med stor stikkabin, cockpit som minner en del om 35 Nova og god plass til dusj, pantry og U-sofa. Prisen blir nærmere 1,5 millioner kroner med en Volvo D4.

Dagsturdrømmere

Ikke alle er på jakt etter noe å sove i. For mange handler båtlivet om å rømme til havs på varme sommerdager og nyte sol og sjøluft, gjerne med gode venner. Daycruiserdrømmerne kan glede seg til et år med mange nye modeller som vil gi drømmene næring.

GH 22 - modellen som ble lansert midt på 80-tallet - oppstår fra de døde denne våren. I alle fall skroget. Overbygget er designet av Espen Thorup, og som tegningene viser er uteplassen i sentrum. Stor L-sofa, mye dørkplass og lun vindskjerm skal gi komfort til alle om bord, mens plassen under dekk er satt av til soveplass for to personer. Vårt førstevalg hva motor angår blir sannsynligvis en 150-hesters påhengsmotor.

Nor-Dan 780 Sport kommer også i ny versjon i år. Til glede for alle som trives best i friluft, sløyfes nå stikkabinen vi kjenner fra den eldre 780-utgaven. I tillegg blir pantry og salong flyttet ut i cockpiten, og en ny L-sofa er på plass. Med 220-hesters bensinmotor blir prisen 550 000 kroner.

Mange av 2006-modellene er laget etter ønske fra motorprodusentene. De ønsker å få solgt motorene sine, og kan på sin side gi båtbyggerne et omfattende forhandlernettverk. Bella 530 Excel er en båt laget blant annet for å kunne tåle 90-hesters firetaktere bedre enn dagens 512 Excel. Det nye skroget er 5,3 meter langt og vesentlig bredere enn forgjengeren, som muligens vil forsvinne etter hvert.

Vil du heller ha en liten, åpen og rimelig båt, sier du? Spesielt to nykommere skiller seg ut. Ryds 18 GTS er ikke spesielt billig i seg selv - rundt 300 000 kroner er ikke akkurat noen gi-bort-pris for en 18-fots skjærgårdsjeep. Men med innenbords diesel blir den rimelig i drift og mindre attraktiv for tyver. Minstemann, Uttern S49, får du for 170 000 kroner med 60 hester. Skjærgårdsjeepen på i underkant av 5 meter er et godt eksempel på at man kan få mye moro uten å bli robba til skinnet.

Alt øyet kan begjære

La oss ikke glemme båtene de færreste av oss har råd til - men som de fleste sikler etter. Å få med samtlige nye luksusbåter er så å si umulig, så vi har plukket ut et utvalg kjemper du kan vente deg å se på båtmesser og på fjorden. Mange av dem har flybridge.

Tegningene av interiøret i flybridgebåten Galeon 520 Flybridge vitner om at dette blir en båt som kommer til å gjøre seg bemerket. Tre kabiner med eget bad, to salonger, D12-motor og en startpris på 6,8 millioner gjør dette til en båt som vil få mye oppmerksomhet når den lanseres på Båter i Sjøen i september i år.

Vil du virkelig meske deg på flybridgen, kan Jeanneau Prestige 42 være tingen. Som nest største båt i serien, har denne plass nok her oppe til at flere kan ligge og sole seg samtidig, mens resten kan nyte livet på akterdekket, i salongen eller i en av de to velutstyrte kabinene. Med doble D6-motorer slipper du å ro den 40 fot lange lekkerbiskenen til land.

Er du ute etter en mer klassisk skandinavisk skute, kan kanskje Nord West 420 være noe? Den er i familie med 390 og 560, men er den første i serien som er konstruert for Volvos IPS-system. Eieren av båten vil kunne nyte en design preget av forholdsvis rundere linjer og masser av mahogni, i hvert fall dersom han greier å lukke øynene for de miljømessige ulempene. Båten har én diger kapteinslugar i baugen, to midtkabiner og salong på nivå med akterdekket. Flybridgen er ellers utstyrt med U-sofa, kjøleskap og grill.

Mer snusfornuftig, hvis man kan kalle en lystbåt på 4,2 millioner dét, er Targa 42. Dette nye kraftmonsteret av en 42-foter kommer med 700 hester og tåler norske forhold bedre enn de fleste båter på samme størrelse. Med fem personer om bord og fulle tanker skal båten gjøre nærmere 36 knop. Men her er også nok plass til overnatting: Hovedkabin i baug, gjestelugar akter og én separat køye gir seks soveplasser, mens den store salongen med velutstyrt pantry og to toaletter med tilhørende dusj skal gi bokomfort resten av døgnet.

Man må ikke ha flybridge for å føle at man sitter med hodet i skyene. En Azimut 43S vil også kunne gjøre nytten. Skyv taket bakover ved å trykke på en knapp, len deg tilbake i det svarte førersetet i skinn og nyt en svært komfortabel dag på sjøen. Eller la noen andre ta roret mens du legger deg på divanen på akterdekket og nyter et glass vin og en bok. Både salongen, hovedkabinen i baugen og gjestelugaren er preget av en kjølig og elegant design med lyst skinn, mørkt tre og behagelige downlights.

En annen båt som vil stjele oppmerksomheten din, er Atlantis 50, som tidligere nok ville hatt fornavnet Gobbi. Store deler av cockpiten ligger beskyttet under en slags glasshvelving som delvis kan skyves bakover når sola titter fram. Den digre salongen er plassert under dekk, sammen med to hovedkabiner, én gjestelugar, et stort pantry og to uvanlig lekre toaletter med store dusjer. Tenker du på å skaffe deg en slik, med 2x715 hk Volvo-motorer, må du ut med i overkant av 5,3 millioner kroner.

Fart med fornuft

Med fabrikken brent ned til grunnen og 33 millioner i underskudd, avsluttet Hydrolift fjoråret med nok å henge fingrene i. Likevel fortsetter de å utvikle nye modeller, og forbereder nå lanseringen av Hydrolift C27 i 2006. I likhet med produsentene av midtkabinbåter, har også dette norske nisjeverftet tenkt fornuft i utviklingen av C27, som de håper skal bli en volummodell. En slags 27-fots versjon av C31 om du vil.

- Vi har hatt for små marginer på modellene våre til nå. Med C27 vil vi satse på noe rimeligere løsninger enn i for eksempel 31, der blant annet toalettløsningen, PC'en og de syrefaste materialene var svært dyre, forklarer Aslak Olseth hos Hydrolift.

Med 350 hk D3-motor vil Hydrolift C27 få en prislapp på mellom 1,2 og 1,5 millioner kroner, avhengig av utstyrsnivå.

En annen norsk båtprodusent som har tenkt bredere enn før, er Goldfish. Goldfish 30 Sportscruiser er det foreløpige navnet på det første søsterskipet i en serie båter som senere muligens også vil omfatte en 40- og en 50-foter. Båten kommer med stor sosial cockpit og mulig midtkabin for å gjøre den mer brukervennlig. Med D3-motor på 350 hester håper verftet å passere 50 knop og holde prislappen under 1,6 millioner kroner.

Det er fortsatt litt mer enn hva de fleste av oss kan punge ut med, men et godt eksempel på at også de som vil ha "det lille ekstra" ønsker at dette "lille" skal gi dem noe mer enn misunnelige blikk på brygga.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!