Stingray 195 CS

Rimelig sprekt

Lille og nette Stingray tilbyr overraskende mye kjøreglede for pengene.

Sist oppdatert

Som en av de rimeligste amerikanske cuddybåtene på markedet, burde ukjente Stingray 195 virke fristende på førstegangskjøperne. Med myke, kunstskinnpolstrede puter i stoler og benker, solseng og badeplattform akter, CD/stereo i dashbordet, mange koppholdere, samt en fin, om noe liten overnattingsplass, er dette et alternativ det lukter komfort av. Med en frisk 135 hesters Volvo Penta under motorlokket er Stingray 195 CS dessuten en fartsfylt farkost for sommerferien.

At dette er en rimelig båt, ser vi først og fremst på innredningsløsningen. Det lukter 70-tall av motorkasse med sittebenker på hver side, for ikke å glemme det nedfellbare, dobbeltvendte copilotsetet. Sistnevnte er ikke spesielt innstillingsvennlig, men blir en grei solseng når det er nedfelt. Totalt sett er finishen tilstrekkelig, men ikke så god som hos de noe mer påkostede landsmennene.

Førerposisjonen i Stingray 195 gir god sittekomfort med et bredt og solid bøttesete med sitteklaff. Ergonomien er fin og instrumenteringen tilstrekkelig, noe som er typisk for amerikanerne. Stingray får pluss for fin fotstøtte, men vi savner mer plass til kartplotter ved dashbordet.

Presis

Den noe originale foldedøren leder inn til en liten sovekabin - eller cuddy - som på ekte amerikansk vis er pyntet med fargespreke og uforståelig stygge puter. Kan du leve med disse, er liggekomforten grei nok. Ulempen i en liten båt som denne er at plassen er dårlig, så her er det i trangeste laget for to personer. En bæredo er uansett smart å ha med, og Stingray får plusspoeng for nettinghyllene oppunder taket: smart løsning for stuving av småting.

Det mest positive med Stingray 195 CS er imidlertid sjøegenskapene. Med 135 hk gjør båten sterke 37 knop, og etter litt kjøring i enmetersbølger er det tydelig at Stingray ikke lar seg riste i filler. Båten er dessuten presis, lettstyrt og trimmevillig. Litt dårlig vektbalanse gjør imidlertid sitt til at Stingray hopper godt i medsjø, så her om bord kan man ikke være skvetten. Med en 190 hk forgassermotor, som er neste alternativ på stigen, er dette et realt leketøy.

Tekniske data

  • Lengde: 5,90 m
  • Bredde: 2,31 m
  • Vekt: 1100 kg
  • Motor: Mercruiser 135 hk
  • Pris: 270 000 kroner

Denne saken ble første gang publisert 11/03 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også