Mange store oppfinnelser baserer seg på menneskets hang til økt livskvalitet. Nå skal vi ikke med sikkerhet påstå at Thomas Alva Edison var møkk lei turene til teateret, og heller ikke plassere båttypen Hav 27 i samme kategori som fonografen - men faktum er nå uansett at modellen eksisterer fordi Jan-Erik Haavi (48) ville ha en båt som tilfredsstilte hans behov.

- Da vi fikk oss hytte i Sandefjord, brukte jeg en 26-fots motorbåt mellom Oslo og hytta. Men båten holdt ikke mål. Derfor bestemte jeg meg for å skreddersy min egen, forklarer Haavi.

Han ramler ut av heisen og inn i redaksjonen medbringende brosjyrer, designskisser og en skalamodell av Hav 27. Hendene fulle, med andre ord, noe Haavi har hatt siden han bestemte seg for å ta farvel til AD-jobben i reklamebransjen for å bli båtkonstruktør.

Nå skulle en kanskje ha forventet at en mann som tidligere har pusset opp og seilt en Colin Archer, som er uforbeholden i sin kjærlighetshyllest til meterbåter, og som tilbrakte mye av barndommen i en snekke av typen Herwa 23 Grimsfjord, ville komme opp med noe klassisk. Noe som ville få båtfolkets nostalgikere til å sukke henført, og mimre om fordums putreturer på fjorden.

Og så får de Hav 27. En båt som for undertegnedes utrente båtblikk fortoner seg radikalt annerledes enn det meste som frekventerer bøljan blå. Litt "stealth" i formene - skarp, definert og temmelig futuristisk.

Men heller ikke Haavi har grepet designen ut av luften.

- Jeg ble inspirert av italienske Wally. Tenkte at jeg kunne bruke mye av formspråket deres, men gjøre det mer skandinavisk.

Haavi ville lage sin båt mindre enn inspirasjonskildene. Først var planen å produsere en Hav 32. Går du over det, blir markedet langt mer kravstort, ifølge Haavi. Da skal det være pantry, toalett, digre fasiliteter og to motorer. Og nødvendigvis flere kompromisser for en båtkonstruktør.

Men så målte Haavi opp lengden på sin fars gamle møbelsnekkeri, der prototypen skulle bygges. 8,30 meter. Hav 32 ble Hav 27.

Leketøy?

Modellen er sjokkerende annerledes. På godt og ondt. Enten ler du hoderistende eller måper av beundring. I hvilken gruppe du havner, baserer seg selvsagt på smak. Jeg synes Hav 27 ser rå ut. Tekno-tøff. Men så har jeg da også sett "2001 - en romodyssé" og "Blade Runner" cirka ti ganger. Speisa saker tiltaler meg.

Min bror - den jordnære Nimbus 3000-eieren med Ryfylkes skjærgård som boltreplass - er av en helt annen oppfatning. "Et leketøy for rikfolk" fnyser han. Hører du det, Haavi?

- Greit om Hav 27 blir det! Men det er viktig å huske at båten tross alt er designet for å være funksjonell. Den er helt fri for jåleri og unødvendige duppeditter, mens det i dag er en tendens til at folk vil ha mest mulig utstyr i båtene.

Men, påpeker Haavi, båtens virkelige fordeler må man ut på sjøen for å oppleve. Det spisse skroget er designet av Birger Kullmann, og skjærer danskebåt-bølger som Solingen-stål i loff.

- Vi har stått i hockey og ventet på smellet etter skikkelige lufteturer i førti knop. Men Hav 27 lander smøremykt, hevder Haavi, og antyder at nyrebelte ikke vil stå på opsjonslisten.

Han tror at Hav 27 primært blir en båt for den erfarne båteier. Den som har hatt flere modeller, og som alltid har irritert seg over mangler. Den som ser hvor Haavis båt har sin styrke, og er mer opptatt av egenskapene på havet enn om kahytten har krydderhylle.

- Jeg ser for meg at kunden er førti år pluss og hytteeier. Han er ute etter noe som både er bruksbåt og leketøy. Den skal ha godt med stueplass, kjøre som en RIB i sjøen og være praktisk i bruk. Fisk så mye du orker i Hav 27, men du vil kanskje heller ta en lang tur til fiskebutikken - fordi du ikke vil grise den til, og fordi den er så artig å kjøre, belyser Haavi.

At et blikkfang som Hav 27 ikke passer nybegynneren, er ellers innlysende. Å ankomme gjestehavner i slikt en sommerhelg, er ekstremsport så godt som noe. Greit å ha litt sjømannskap på plass, når en flokk skadefro båteiere følger innsjekkingen med argusøyne.

Italia

Pluggen til Hav 27 er bygd møysommelig opp med innbakt epoksy og glassfiber. Produksjonsbåtene, derimot, blir laget med injeksjonsstøping, primært for å få litt lavere vekt. Mens prototypen er militærgrå med skrikende oransje sofaputer, kan kundene velge fargekombinasjoner selv.

- Nå kommer det for eksempel en som er vaniljefarget og en som er tofarget, med en tøff blågrønn farge på skroget og vaniljefarget overbygg, opplyser Haavi.

Han ønsker ikke å gå ut med navnet på det italienske verftet som skal produsere båtene hans ennå, men hevder at de "ligger nord for Roma, og har bred erfaring - blant annet med båter i Americas Cup". Til Norge skal båtene komme nøkkelferdige, stoffet og primet. Det eneste som skal monteres her, er sprayhood sydd av Helly-Hansen.

Italienerne vil gjerne levere båtene med Yanmar-motorer, og Haavi - som først var nølende til dette - regner med at slik blir det.

- Ellers må jo også landene mot Middelhavet utgjøre et potensielt marked for Hav 27?

- Det er en av årsakene til at jeg valgte Italia som produksjonsland, svarer han.

- Men 1,3 millioner kroner høres dyrt for en minimalistisk 27-fots båt. Kunne fått meg en flott daycruiser til den prisen, eller for den saks skyld - en fet Porsche.

- Melk og brød-båter er billige, og jeg skjønner at folk kjøper dem, selv om de er fulle av stæsj som går i stykker. Sånn sett får du mindre for pengene med en Hav 27. På den andre siden får du kvalitet. Og båt skal være problemfritt!

- Men prisen, Haavi?

- Det er en møysommelig prosess å produsere kvalitetsbåter. Det går med haugevis av timer. Prismessig prøver jeg å ligge så lavt som mulig, og jeg har sett på båter det er naturlig å sammenlikne med.

Jan-Erik Haavi er utvilsomt en mann med mot. Pengestrømmene er selvsagt reversert etter at han hoppet av reklamebransjen og investerte penger i båtkonstruksjon og - nå - båtproduksjon.

Noen masseproduksjon ser han imidlertid ikke for seg. Haavi vil være lykkelig som liten. Kanskje en 5-6 båter i året. Slik at det er mulig å gi kundene en tett oppfølging, og beholde eksklusiviteten og en høy annenhåndsverdi.

- På sikt er jeg interessert i en partner. Ikke en passiv investor, men en som er med fullt og helt. Tidspunktet for det er nok høsten; da har jeg noen båter ute på sjøen, slik at folk ser sluttproduktet.

Jan-Erik Haavi angrer ikke et sekund på beslutningen som har endt med Hav 27. Tvert imot går han med en ny modell i magen. En 20-fots båt, i prinsippet bygd som Hav 27, men betydelig enklere i bruk. Og hans kommentar om at "mor vil elske å kjøre den", tolker vi dithen at Hav 20 vil passe ferske båteiere også.

Tekniske data: Hav 27

Lengde: 8,4 m
Bredde: 2,95 m
Vekt: 2300 kg
Motor: CMD 320
Fart: Ca. 45 knop
Pris: 1.389.000,-

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!