Kort sagt:

+ Lavt støynivå på tomgang/lave turtall

+ Moderne design og instrumentbord

+ Stor båt med mye plass


- Dyr i drift (to V8)

- Ikke separate kabiner

- Stuveplasser for småsaker savnes

Konsept

Rinker 350 er en voksen båt og en typisk amerikansk sportscruiser. Den følger konseptet fullt ut, og det betyr stor uteplass og luftig inneplass - også mellom kabinene.

Sjøegenskaper: 4

Skroget er typisk cruiser med en moderat V-bunn på 18 grader og en bredde på 3,66 meter. Det sikrer ganske rask planing og stabilitet både ved stilleliggende og i fart. Skroget er høyt i forskipet, og med en lengde på 11,51 meter betyr det at dekket kan bli ganske lavt og strømlinjeformet. Springet ved fenderlisten buer elegant helt ned til vannlinjen akter og den integrerte badeplattformen.

Båten går raskt i plan og kjører med tyngde i hele fartsområdet. Den har fin, lett styring som gir presise svingmanøvrer, men skipperen skal hele tiden huske at denne båten setter en del hekksjø, så her må det tas hensyn til andre.

Førerplass : 4

Instrumentene og kompass sitter oversiktlig plassert rett i siktlinjen, og til venstre er det plass til en integrert kartskjerm. Bryterne er plassert litt her og der - noen under rattet og noen til venstre under plotteren. Greit nok, for primærfunksjonene som tilt og trim sitter i spakene til motorene. Disse har velvoksne dimensjoner, og de er neppe større på en 100 000-tonner.

Førerplassen har en dobbelt stol. Med tiltratt og god plassering av motorkontrollene, er førerplassen funksjonell enten man står eller sitter. Selve instrumentbordet er støpt i en mørkere farge, og det gir plusspoeng. Men lenger fremme - nærmere vinduene - blir det hvit gelcoat. Totalt er førerplassen helt grei og man har jevnt over god sikt, men det lange fordekket gir et mektig inntrykk før man blir vant til det.

Uteplass : 5

Det er god plass i cockpiten, med en fin sittegruppe bak førerplassen. Ovenfor førerstolen er det en ekstra sittegruppe hvor et par passasjerer kan følge med fremover og holde skipperen med selskap. En barenhet med vask og kjøleskap er plassert i babord side, og lenger akter er også utgangen til den store, integrerte badeplattformen. Til og med ved badeplattformen er det et lite klappsete hvor man kan puste ut etter en anstrengende svømmetur.

På fordekket er det fin plass til å legge ut madrasser og arrangere solseng. Vi har ikke det minste problem med å forestille oss at dette kan være en trivelig sommerbåt for hele familien, og på kvelden kan sitteplassen ute fungere fint under kalesjen og i kombinasjon med en varmer.

En kraftig og moderne, fremoverliggende targabøyle kler båten godt og gjør det enklere å håndtere kalesjen. Den er relativt stor og typisk amerikansk. Med targabøylen i midten kan forreste del fungere som en soft-top og man kan ha toppen oppe som solseil. Da blir det også enklere å sette på de løse sidestykkene. Når alt er på plass, er det fin ståhøyde og mye plass under kalesjen.

Like god blir ikke sikten fra førerplassen med kalesjen oppe. Vindskjermen er kraftig buet og forholdsvis lav. Dessuten renser vinduspusseren bare et begrenset felt og i tillegg er det farge i glasset. I dårlig vær eller ditto lysforhold må skipperen derfor opp gjennom kalesjen for å ha sikker sikt.

Inneplass: 4

Rinker 350 har en typisk amerikansk innredning. Det betyr at båten har en åpen planløsning fra akterkabinen til forut. Eneste skott-oppdeling er ved toalettrommet. Vi kan være enige i at en åpen løsning vil fungere godt på litt mindre modeller hvor man benytter den forreste V-sofaen både som sittegruppe og til køye. Men denne båten er så stor at den har en fast dobbeltkøye i baugen, og da kunne privatlivet blitt bedre med en separat kabin. Nå avstenges den med et tykt forheng, og skal det være strøkent i kabinen på dagtid, må man holde dobbeltkøya ryddig og oppredd.

Lenger akter i styrbord side er det en komfortabel sofa med myke puter og tilhørende bord.

Sofaen kan også konverteres til dobbeltseng. Mellom sofaen og midtkabinen sitter en skapseksjon med god plass til saker og ting. Det er også et større garderobeskap lenger fremme i båten.

Midtkabinen er stor, og her er det flott sittehøyde. En U-formet sittegruppe med tykke puter er på plass og dette er egentlig den fineste sittegruppa under dekk. Når natten faller på, kan man konvertere den til en kjempestor køye hvor mer enn to får plass. Bruker man midtkabinen aktivt på dagtid, betyr det i praksis at man må organisere og re opp hver kveld.

Pantryet sitter i babord side, er ganske stort og utstyrt på amerikansk manér - blant annet med mikrobølgeovn. Vi gir det godkjent, men savner litt stuveplass til småsaker.

Toalettrommet ligger i babord side rett ved trappen. Det har separat dusj og er ellers funksjonelt, men også her savner vi litt mer plass til alle sjampoer og lignende saker en familie nødvendigvis må ha med seg.

Innredningen er ellers elegant og pen, med fint bearbeidet treverk kombinert med tykke polstringer, tepper og direkte og indirekte belysning. Kort sagt litt luksusfølelse. Men man skal altså like den åpne planløsningen med kabiner som bare skilles av med forheng.

Vi nevner også at et stereoanlegg selvsagt er på plass, og at det er satt av plass til flatskjern-TV både i hovedkabinen og midtkabinen. Lysventilene i sidene kan åpnes og sikrer sammen med taklukene tilstrekkelig ventilasjon.

Motor: 3

Idet motorene startes, husker vi plutselig hvor lavt støynivå to V8-ere har på tomgang og lavere turtall. Det bare summer lavt under dørken. De siste årene har vi jevnt over kjørt større båter med dieselmotor, og vi hadde faktisk glemt hvor støysvake V8-motorene er i forhold. Først når båten dras opp i plan, øker støynivået betydelig.

Krefter er det nok av og båten går godt. En båt som dette med to turbodieseler vil selvsagt få en langt høyere innkjøpspris, men det må veies opp mot forbruk og bruktpris. Fordelene med V-motorene er først og fremst støynivået på lave turtall og enklere vedlikehold. Minuset er forbruket og brannsikkerheten. Den dagen båtdiesel koster det samme som bensin, vil et argument for å kjøpe dieselmotor være borte. Men, og det er kanskje det viktigste, en båt med to store V8-motorer er tung å selge i dagens marked.

Når det er sagt - de to Mercruiser V8-motorene har krefter nok og er på mange måter trivelige motorer.

Fart og støy: 5

Som sagt - ved brygga hører man bare en lav summing og en hvesende lyd fra luftinnsuget. Når båten går opp i plan, høres motorene tydelig. Men støynivået er helt annerledes enn på dieselmotorer og det er nesten en smakssak hva man liker best. Bensinmotorene er langt lettere å justere til den hastigheten man vil. Man får ikke turboeffekten ved havnemanøvrer og heller ikke når man drar av gassen under fart. Mykere kjørestil er stikkordet.

Økonomi: 3

En båt med to V8-motorer er tyngre å selge i dagens marked. Det må også med i vurderingen, men har man bare 40-50 motortimer i sesongen, kan man fylle mye bensin for merkostnaden dieselmotorer gir.

Båten er voksen - både inn og utvendig. Den er velutstyrt, moderne i linjene og har et velkjørende skrog under alle normale forhold. I utgangspunktet er båten prisgunstig i 35-fotsklassen, men det er også mange amerikanske konkurrenter som alle nyter godt av generelt lavere priser, spesielt med dagens lave dollarkurs.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Dette er en stor båt med gode fartsegenskaper, men med to V8-motorer blir forbruket høyt. Det store spørsmålet blir da hvor mange timers drift motorene skal ha i løpet av sommeren. Med et begrenset antall driftstimer i sesongen, kan fortsatt bensinmotorer være fordelaktig på en såpass stor båt.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!