Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene

God plass og allsidig bruksområde er ingen vanlig kombinasjon når det gjelder båter på rundt åtte meter, men her har franskmennene fått det til.

Sist oppdatert

Konsept

Som navnet tilsier, føyer Bénéteau Antarès 7 seg midt inn i rekken av de øvrige Antarès-modellene, hvor nærmeste variant er en fiskerigget 700. Bénéteau Antarès 7 oppleves som en praktisk bakveggsbåt med helårsegenskaper.

Sjøegenskaper: 4

Med denne halvplaneren kan du i grunnen velge den farten du vil, inntil du runder 15 knop. Det er med andre ord spillerom for mange kjøremåter og lett å tilpasse seg værforhold. Med en liten kjøl kombinert med en dyp V-bunn og strak aksling, vil de som sverger til nettopp et slikt oppsett også kunne glede seg over at dette framdriftssystemet fremdeles er høyst brukbart, selv i disse Zeuz-, Axius- og IPS-tider. Bénéteau Antarès 7 går imidlertid noe vått i kombinasjonen vind og bølger, noe som ikke er helt uvanlig for denne båttypen. For en båt på denne størrelsen, virker skroget også overraskende stabilt selv under krevende forhold.

Førerplass: 4

Førerplassen i Bénéteau Antarès 7 gir assosiasjoner til en klassisk liten sjark, bortsett fra at her er alt litt mer moderne, større og i plast. Med rotasjonsstøpte bøttestoler i ryggen kan du lett tilbringe noen timer bak spakene i den lyse og oversiktlige cockpiten. Her er det bortimot fri sikt i alle retninger. Beinplassen er begrenset, men en fothviler har man funnet plass til. Oversikten besørges av nøktern instrumentering og fin plass til plotter. Den skottmonterte spaken for motorstyringen fungerer også greit, og den kommer ikke i veien. Den mekaniske styringen blir til tider i tyngste laget. Men vi noterer et pluss i margen for vindu som lett kan åpnes og låses uten anstrengelser; da blir du lett kvitt duggen eller inneluften. Vindusviskeren tar godt unna vannsprut, noe det lett blir en del av under vanlig gange.

Uteplass: 5

Det er kanskje uteplassen eller akterdekket som særpreger Bénéteau Antarès 7 mest. Her har du rikelig med plass til både fisking og påfølgende god middag på akterdekket. Samtidig finner du rikelig med stuveplass under dørken. Fribordet har likevel blitt i laveste laget for dem som ønsker god trygghetsfølelse. Dørken er ellers selvdrenerende, og en port i babord akter sørger for at eventuell grønnsjø også vil finne veien ut igjen, samt at du kommer deg ut på badeplattformen, som er ekstrautstyr. Sistnevnte har fått innfellbar badestige som også kan nås fra sjøen. Motorinspeksjonen foretas enkelt ved å lette på motorkassa enten ute eller inne. Selve styrehuset er plassert asymmetrisk, slik at det blir bredere dollbord eller passasje til styrbord og dermed bedre framkommelighet.

Inneplass: 5

Selv om Bénéteau Antarès 7 har mye til felles med sjarken, er det enkelt å trives om bord i en fritidssammenheng. Toalettet har det som trengs, du har greie kokemuligheter og dessuten overnattingsmuligheter for to. Det er videre god ståhøyde i cockpit, og døren ut til akterdekket er praktisk. Salongen forut er som ventet et kompromiss, men du har faktisk nok stuveplass til at et par reisende kan ha med seg bagasjen sin.

Motor: 4

Bénéteau Antarès 7 kommer standard med 150 hk Yanmar her til lands, og dette er også eneste alternativ. Med denne har du imidlertid rikelig motorisering og båten føles lettmanøvrert og kvikk i sjøen.

Fart og støy: 4

Med motorkassen inne i cockpit blir det nødvendigvis en del støy ved høyt turtall, og dermed ikke spesielt komfortabelt over tid. Men Bénéteau Antarès 7 vil uansett ikke trives særlig godt over 12-15 knop.

Økonomi: 5

For vel 600 000 kroner kommer Bénéteau Antarès 7 relativt godt rigget for en liten families allround-bruk; her må man ikke krysse av så mye på ekstrautstyrslista for å få en brukbar båt. Dermed slipper du "skjulte kostnader" i starten av eierskapet. I tillegg vil nok annenhåndsverdien være bra, ettersom Bénéteau Antarès er et både kjent og populært merke.

Bénéteau Antarès 7 kan lett likes, eller mislikes. Om du har sansen for praktisk tilnærming til sjølivet, kan den være en innertier. Pris og egenskaper harmonerer, og ekstremt troverdig løsning med Yanmar og strak aksling borger for mange år med lite plunder. På den andre siden er jo ikke dette noe strømlinjeformet fartsvidunder for spretne svev over bølgedalene.

Pris: 599 900 kroner m/ Yanmar, 150 hk. Normar Yachts AS www.normar.no

Denne saken ble første gang publisert 04/04 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også