Bruktbåt 2: Funnet den rette?

Bruktbåt 2: Funnet den rette?

Båten står der og ser fin og blank ut. Nå gjelder det å holde hodet kaldt og gå nøye til verks.

Sist oppdatert

Å kjøpe bruktbåt er som regel en større utfordring enn å kjøpe bruktbil. For det første er det langt færre bruktbåter enn bruktbiler på markedet. Det betyr at du har et mye smalere sammenligningsgrunnlag, noe som gjør det vanskeligere å vurdere hvor mye en båt er verdt. I tillegg må du kanskje reise langt for å se nærmere på salgsobjektet, og i mange tilfeller kan det være vanskelig å få prøvekjørt bruktbåten.

Bruktbilkjøperen kan dessuten støtte seg på etablerte kontrollinstanser som NAF-tester og EU-godkjenning. Noe tilsvarende finnes ikke i båtverdenen, og det foreligger heller ikke planer om noen slik ordning. Dermed blir det ofte opp til hver enkelt kjøper å vurdere bruktbåtens tilstand. Her er det mange fallgruver for den uerfarne båtkjøper, som risikerer å gjøre et katastrofalt dårlig kjøp.

Hva skal jeg kjøpe?

Før du begynner å titte nærmere på ulike bruktbåter, bør du avgjøre hva slags type båt du skal kjøpe. Ønsker du en skjærgårdsjeep, daycruiser cabincruiser, snekke, seilbåt, småbåt, walkaround eller RIB? Videre snakker vi om planende båter, halvplanere og deplasementsbåter (snekker).

Vurderer du en daycruiser kan du lese om populære alternativer her.

Mange glemmer å vurdere sine reelle behov og ønsker før de går til anskaffelse av båt. Dersom man ofte skal ha familien med på tur, bør alle ha behagelige sitteplasser. Men skal du bare fiske, trenger du ikke pene sitteputer og store motorer på hekken.

Deretter må du finne ut hvor mye du er villig til å betale, og det er også viktig å regne på hva båtholdet faktisk vil koste. I tillegg til selve kjøpesummen kommer utgifter til drift, vedlikehold, opplag, båtplass, forsikring og utstyr.

Uansett hva du velger: Ta deg god tid! Å foreta et overilt båtkjøp bare fordi solen skinner og du raskest mulig vil ut på fjorden, kan bli skjebnesvangert.

Gå nøye til verks

Når du har funnet en aktuell båt, bør du - dersom du ikke kjenner båttypen fra før - kontakte noen som eier en tilsvarende båt for rådføring. Hvilke svakheter har den, og hva er en rimelig pris å betale?

Dersom du er usikker, kan du også kontakte produsenten eller importøren for å skaffe deg viktige opplysninger om båten, og hvordan den bør se ut.

Når du omsider tar en titt, bør du gå grundig til verks. Er du ikke teknisk kompetent, kan det være en god idé å ta med seg en fagkyndig person. En venn/venninne med båterfaring kan også gjøre nytten.

Det er viktig å gå nøye over skroget, motoren og det elektriske. Her kan du finne ut mye om båtens generelle tilstand, og hvordan den er blitt behandlet. Kjør båten og sett motoren på prøve - da vil som oftest eventuelle defekter komme fram. Er det olje- eller vannsøl i motorrommet, bør du være på vakt. Det samme gjelder rust og irr i det elektriske anlegget.

I tillegg skal båten alltid besiktiges på land. Da ser du lettere eventuelle skader i skroget. Se spesielt etter bobler eller ujevnheter i gelcoaten, noe som kan tyde på tidligere skader eller plastpest.

Unngå tyvegods

Si nå at du liker det du ser, og at alt stemmer med opplysningene du har fått oppgitt. Din rådgiver er fornøyd, og du er blitt enig med selger om prisen. Er da alt greit? Nei. Før du signerer kontrakten, er det nå viktig at du forsikrer deg om at båten ikke er stjålet.

Redningsselskapets registre fra Tollvesenet kan være en start. Foreløpig er registreringen her frivillig, og du kan ikke alltid hente inn de nødvendige opplysningene om båtens eier.

Dersom båten du vil kjøpe ikke er registrert, kan du sjekke båtens såkalte HIN-nummer, som tilsvarer karosserinummeret på biler. Men HIN-kodene kom ikke før i 1998, så eldre båter enn dét er vanskelig å spore. Dessuten er det ikke uvanlig at HIN-kodene forfalskes.

Vi anbefaler at du kontakter forhandler, produsent eller importør for å få bekreftet selgers opplysninger om båten og eierskapet. Men det aller tryggeste er å kreve dokumentasjon på eiendomsrett i form av forsikringspapirer eller lignende.

Har du kjøpt en stjålet båt i god tro, kan politiet likevel konfiskere farkosten uten at du får noen form for kompensasjon. Også av den grunn er det viktig å sette opp en skikkelig kjøpekontrakt.

Denne saken ble første gang publisert 17/03 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også