Volvo Penta D3

Volvos minstemann er forbedret

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

Sist oppdatert

Med sin lette vekt, sine gode forbrukstall og sitt lave støybilde har Volvo Pentas aluminiumsmotor D3 vært et svært positivt innslag hva gjelder moderne, maritim dieselmotorisering. Men helt smertefri har ikke denne fødselen vært.

Gjentagende tekniske problemer har satt motoren ut av spill for mang en båteier og forhandler, og enkelte effekter har vært mer brysomme enn andre.

I år har Volvo lovet å gjøre noe med problemene, og de lanserer nå en utbedret versjon av D3-motoren, som har fått en rekke oppgraderinger i løpet av vinteren.

En svært så trøblete turbo er skiftet ut, og motoren har fått nye injektorer. Nye og forbedrede luftfiltre og drivstoffiltre er på plass, i likhet med en splitter ny høytrykkspumpe. Alt dette skal gjøre motoren langt mer driftsikker enn tidligere. Volvo lover også at alle D3-motorer som det gjøres rutinemessig service på, skal bli oppgradert til dagens standard kostnadsfritt.

Havari-problematikken rundt Volvo Pentas D4- og D6-motorer er ennå ikke løst, men Volvo Penta hevder at de jobber på spreng med å komme til bunns i saken, som til nå nærmest utelukkende ser ut til å gjelde det norske markedet.

For øvrig får D4- og D6-motorene nye motorlabber i år, noe som ifølge produsenten skal redusere støy og vibrasjon i båten ytterligere.

Denne saken ble første gang publisert 05/03 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også