Bénéteau 550 Cabrio

Bénéteau 550 Cabrio: En "skandinav"

På ”Sjøen for alle” avduket Erling Sande og Bénéteau en splitter ny og annerledes modell. Båten er utviklet i nært samarbeid med den norske importøren og fremstår som en skandinavisk båt.

Pluss ikon
Sist oppdatert

I utgangspunktet utvikler Bénéteau alle sine modeller for verdensmarkedet. De distribueres via 400 forhandlere i 80 land, og da må modellene ha et internasjonalt preg som kan passe på de fleste markedene. Nå har imidlertid Erling Sande fått gehør for at nordiske modeller må se litt annerledes ut og være tilpasset bruken her nord.

Den nye 550 Cabrio er en moderne, liten daycruiser med de kvaliteter norske båtkjøpere legger vekt på. Nyheten har fått moderne linjer i dekk og vindskjerm. Dekket entres via trinn og midtvindu som kan åpnes. På fordekket er det antisklifelt i teak, ankerrom og solide pullere, og pulpiten er todelt med åpning i midten. Instrumentbordet har moderne former og det er plass til en integrert skjerm. Kalesjen er enkel å sette opp og får plass i et eget rom aktenfor bakseteryggen. Innredningen består av en konturformet GT-stol til skipperen, en L-formet sofa med tre opphøyde ryggeputer akter, en sidebenk med vipperygg forrest og et rundt bord. Forkabinen entres via en skyvedør i pleksiglass, og under dekk kan to personer overnatte. Porta-Potti leveres som ekstrautstyr.

Generelt fremstår båten som moderne med avrundede former og funksjonelle løsninger.

Når man ser båten aktenfra, kunne dette like gjerne vært en nyhet fra en skandinavisk produsent. Det er ikke vanskelig å se at Erling Sande har gitt Bénéteau mange innspill om hvordan en båt skal se ut for å falle i smak her hjemme. Akkurat det er et spennende perspektiv, for dersom denne modellen får suksess, er veien neppe lang til flere "skandinaviske" varianter fra Bénéteau.

Standardutstyret er ganske omfattende, men teakdørk i cockpit, kartplotter og Porta-Potti er ekstrautstyr. På badeplattformene, trappetrinnene og fordekket er teak standard. Teak er som kjent på vei ut, og etter hva vi har hørt, holder Bénéteau på med å utvikle et eget produkt som skal erstatte teak.

Prislappen er av det hyggeligere slaget: 249 900 kroner er introduksjonstilbudet. Inkludert en Suzuki DF 90TL og bunnstoff.

Tekniske data

  • Lengde: 5,71 m
  • Bredde: 2,34 m
  • Vekt: 750 kg (1040 kg m/ full tank og motor)
  • Motoralternativ: 90-140 hk Suzuki 4-takt
  • Motor: Suzuki DF 90 TL
  • Drivstofftank: 100 l
  • Antall køyer: 2
  • Intropris: Kr 249 900
  • www.erling-sande.no

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også