Båten er utviklet som en trygg og sikker transportbåt under de fleste forhold. I styrehuset sitter fire personer lunt og beskyttet. Båten byr også på en fornuftig grad av bokomfort for to, størrelsen tatt i betraktning.

Linjene er moderne og planløsningen er praktisk. Styrehuset er plassert "off-senter" med gangsone i den ene siden. Vannjet gir optimal manøvreringsdyktighet og øker sikkerheten. Her risikerer man ikke propellskader og båten går bare halvmeteren dypt.

Styrehytta ligger over mot babord side. I praksis betyr det at førerposisjonen ligger midt i senterlinjen. I styrbord side er det et nedsenket sidedekk med god bredde. Dette bidrar til at ferdselen fra akterdekk til det nedsenkede fordekket blir trygg og enkel.

Forut er det en sittebenk med stuverom. Kraftig pulpit og rekke gjør det sikkert å bevege seg på båtens uteareal. Under akterdekket ligger motorrommet og en badeplattform er også på plass. Båten er selvsagt selvdrenerende og graden av sikkerhet høy. Dette er en CE-kategori B-båt.

Styrehytta har to skyvedører, én i akterkant og én ved førerplassen ut mot dekket. Sidedøren er bred og gjør det enkelt for skipperen å bevege seg inn og ut av hytta.

To sofabenker gir sitteplass for fire i fartsretningen. Ryggen på den forreste benken kan vippes og da får man en kompakt, men funksjonell sittegruppe. I babord side er det et lite pantry. I det øverste trinnet i trappa mot utgangen akter, er plassen utnyttet til en kjøleboks. Forut ligger en liten kabin med en dobbeltkøye. Kabinen har adkomst direkte fra styrehytta eller via en egen dør/luke til fordekket. I et lite skap sitter en Porta-Potti. Marinetoalett leveres mot et pristillegg på 18 000 kroner.

Med store glassflater blir det fin sikt fra alle sitteplassene i hytta. Ventilasjon sikres gjennom skyvedørene og en luke i taket. Denne er i mykt materiale og kan leveres med elektrisk motor.

Skipperen har god sikt og rett foran sitter instrumentpanelet med motorinstrumenter og en innfelt kartskjerm. Oppe under taket er det plass til brytere og ekstrautstyr. Noe produktpleie vil forbedre båten - blant annet sitter rattet litt langt fram og instrumentbordet ser noe kjedelig ut. Men dette er bare småplukk, for konseptet er godt gjennomtenkt og det er overraskende hvor mye man har fått ut av båten. Den måler tross alt bare 7,92 meter. Båten har en lav og harmonisk profil. Nettopp derfor er det en positiv overraskelse at det er så flott høyde inne i styrehuset.

Med Castoldi vannjet og en Nogva Nanni turbodiesel på hele 320 hk blir toppfarten respektable 38 knop. Med hydraulisk clutch kan utveksling varieres. Skroget har en V-bunn på 22 grader. Selve skroget er utviklet i samarbeid med skipsingeniør Øivind Kvamsvaag og vannjetprodusenten Castoldi.

Ona 790 er en av årets spennende nykommere. Den føyer seg pent inn i rekken av litt spesielle nisjebåter. Den er tilpasset transportoppdrag langs vår lange kyst, men er også egnet til fiske og overnatting. Midt oppe i det hele har man innsett at moderne linjer er et nødvendig krav i dagens marked og båten er bra standardutstyrt.

Tekniske data

  • Lengde: 7,92 m
  • Bredde: 2,85 m
  • Dypgang: 0,50 m
  • Vekt: 2600 kg
  • Motor: 320 hk Nogva Nanni diesel
  • Vannjet: Castoldi Turbodrive 238 HC
  • Antall køyer: 2
  • CE-kategori: B
  • Pris, fra: Kr 1 150 000
  • www.silverplast.no
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!