Nyheten er utviklet i samarbeid med Seaways i Slovenia. De nyeste 3D-tegneprogrammer er tatt i bruk og pluggene er utviklet med avanserte fresemaskiner. Med Commuter 11 tar Askeladden et langt steg inn i fremtiden.

Selv om dette er en barsk helårsbåt, er det lagt stor vekt på førsteklasses bokomfort om bord. Og nye tekniske løsninger setter en helt ny standard på en rekke områder.

Volumet i båten er voksent. Lillesøsteren Commuter 8 blir liten i sammenhengen.

Rekka senkes ned i dekket
Badeplattformen og akterdekket ligger i samme høyde og skilles med en glinsende rekke i solide rør. En smart detalj er at denne kan legges ned i dekket, og da får man et virkelig stort akterdekk på en ren flate. Supert til bading, dykking eller transport.

Styrehuset entres aktenfra via en stor skyvedør i glass/aluminium.

Dette gir førsteklasses kontakt mellom ute- og innearealer.

Rett innenfor glassveggen ligger nedgangen til akterkabinen, hvor det er en stor dobbeltkøye på tvers. I et skap finner man diskré bortgjemt et marinetoalett; dette kan trekkes ut om behovet melder seg nattestid. Man må altså ikke opp og frem til toalettrommet foran i båten.

Lyst og lekkert
Akterkabinen lukkes med en sjalusidør. For ekstra lysinnslipp er det montert et vindu mot glassbakveggen.

I styrehuset og dekksalongen er det flott takhøyde og god plass. Alt er lyst og lekkert, med avrundede former og moderne linjer.

Foran nedgangen til akterkabinen er det en L-formet sofa med tilhørende klaffebord. Sittegruppen er ikke så veldig stor, men ved å vippe ned ryggen på det doble passasjersetet og justere det inn, blir sittegruppen U-formet med seks gode sitteplasser.

Aktenfor skipperstolen finner vi et stort og velutstyrt pantry med to vasker, fine avleggsflater og perfekt arbeidshøyde.

En skyvedør på hver side gir direkte utgang til de nedsenkede, brede sidedekkene. I taket er det en stor, elektrisk takluke. Man har med andre ord gode ventilasjonsmuligheter når termometeret markerer full sommer.

Viktig køyevalg
Askeladden har tatt en viktig prinsippavgjørelse: Man har valgt to gode kabiner og unnlatt å forsøke å presse inn en tredje sovekabin eller ekstrakøye. Nede under dekk blir man imponert over en stor forkabin med en flott dobbeltseng på skrå. Her er det virkelig god plass med mange skap og mindre stuverom. Båtens hovedtoalett ligger i styrbord side med god plass - lyst og tiltalende, med separat dusjkabinett og moderne designelementer, som for eksempel en elegant glassvask montert oppå selve benken. Man skal være usedvanlig kresen om "suiten" forut ikke faller i smak.

Fabelaktig førerplass
Det aller beste gjenstår: Førerplassen! Vi har ikke sett den bedre i noen annen båt - selv i yachtklassen. Skipperstolen sitter på avfjæret stativ, har flott form med høy rygg og nedfellbare armlener.

Den doble passasjerstolen og skipperstolen er trukket i mykt, mørkt grått skinn.

Rett foran rattet sitter den største kartskjermen vi hittil har sett i en båt på denne størrelsen. Den indikerer at fremtidens navigasjon blir på skjerm og med elektroniske kart. Selvsagt integrert med GPS, radar og båtens øvrige elektronikk. Til venstre for rattet sitter de viktigste bryterne og panelene for autopiloten. På høyre side finner man motorkontrollene - de nyeste elektroniske fra Mercruiser med en rekke spennende funksjoner. Bryterne for trimflaps sitter også her, pluss startnøklene til motorene.

Og rosinen i pølsen: Trykk på en bryter, og hele det store instrumentbordet kommer sigende sakte akterover mot deg. Trykk en gang til og det stopper i ønsket posisjon. Deretter er det bare å justere inn tiltrattet og stolen. Når det er gjort, sitter man som en konge og med en komfort vi ikke har opplevd tidligere. Vi bare gleder oss til å kaste loss og nyte denne førerplassen på en testtur.

Teak byttet ut med "steam-tre"
Det er fin sikt gjennom de fremoverliggende frontvinduene med solide vinduspussere og defroster. Når skipperen vil stå og kjøre eller ha enkel adgang ut sidedøren, trykker han bare på knappen og instrumentbordet glir elegant helt frem. Smart!

Dette er bare noen av nyhetene om bord i Commuter 11. På akter- og sidedekkene er teaken byttet ut med "steam-tre" . Det ligner til forveksling teak, men er altså høyttrykksbehandlet treverk.

På fordekket er det avsatt plass til puter på små, men praktiske sitteplasser. Rundt hele båten går det en skikkelig solid fenderlist. Båten er voksen i størrelse, byr på flott bokkomfort for fire og har et småaggresivt design. Her får man mer følelsen av å være om bord i et lite skip enn en båt - om du forstår hva vi mener.

Vi har allerede avtalt den første testturen, men det vil ta litt tid. For nå skal båten gjennomgå en rekke interne tester før potensielle kunder og journalister slipper til.

Helt til slutt: Gratulerer til team Askeladden - dette er veien å gå i et stadig tøffere marked!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!