Vi har lenge sett at de små daycruiserne øker i popularitet kontra de åpne skjærgårdsjeepene. Da er det helt naturlig at Finnmaster kommer med en DC-utgave på sitt velprøvde 5700-skrog.

Bowrider-utgaven på samme skrog har Vi Menn Båt og Kastloss allerede testet og denne testen kan du lese her.

Med en 80-hesters Yamaha på hekken, skal toppfarten være 32 knop. Vil man ha litt mer fart i skuta, blir toppfarten rundt 38 knop med 115-hester.

Skroget kjenner vi fra den nevnte testen. Det er velkjørende både i krappsjø og sving, og har fine planings-og cruisingegenskaper i moderate hastigheter (20-25 knop).

Fordekket nås via gode trinn til midtvinduet, som kan åpnes. Kalesjen har fått plass i en egen garasje bak akterbenken. Under dørken er det et langt stuverom hvor vannski og fiskestenger får plass.

Forkabinen kan ha køyeplass til to, men den vil nok mest bli brukt som oppbevaringsrom. Båten blir i minste laget som turbåt, men køyene kan vær kjekke å ha om man besøker kjente langs kysten.

Finske Finnmaster fosser fram og har flere spennende nyheter. Den større Finnmaster 68 DC er også en nyhet på årets utstilling. I tillegg lanserer den finske produsenten nyheter i den mer eksklusive Grandezza-serien.

Finnmaster 5700 DC vil ha en startpris på rundt 285 000 kroner og selges gjennom utvalgte Yamaha-forhandlere.

Tekniske data
  • Lengde: 5,70 m
  • Bredde: 2,30 m
  • Vekt uten motor: 820 kg
  • Skrogvinkel: 18 gr
  • Motor: 80-115 hk
  • Antall personer: 6
  • Køyeplasser: 2
  • Kategori: C
  • Pris, fra: Kr 285 600
  • Importør: Yamaha Motor Scandinavia
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!