To gode GT-stoler og et godt polstret aktersete for tre, et elegant utformet instrumentbord med klassiske, analoge Livorsi-instrumenter, motorkontroller og ratt av Latham-fabrikat er kortbeskrivelsen av båten. På cockpitdørken er det ekte teak og produsenten kaller innredningen for klassisk utformet. Ut over dette kan båten neppe betegnes som klassisk. Skroget har dyp V-bunn og er på moderne maner dobbeltsteppet. Etter hvert ganske velkjent det også.

Men når det gjelder dekk og båtens totale visuelle uttrykk, har designerne fra Porsche Design Studio tydeligvis fått frie hender. Formene er avrundede, strømlinjeformede og alt er glinsende glatt.

En lav vindskjerm tar det meste av fartsvinden, men sørger likevel for at de ombordværende får en ekte fartsopplevelse. Båten er og blir en ren kjøremaskin. I pausene kan du digge favorittmusikken fra et kraftig stereoanlegg, og du har selvfølgelig docking-stasjon for iPoden.

Men hvordan du skal komme deg inn på svaberget over fordekket, er en gåte. Risikoen for et raskt bad er absolutt overhengende. Når du skal entre båten fra siden, er trøsten at det er et lite tråfelt i teak på hver side.

For ikke å forstyrre designet, er håndrekker og pulpit fraværende. Luka over motorrommet er også buet. Her nevner produsenten at sklisikringen er ivaretatt gjennom to smale, langsgående teaklister.

Som kjent må enhver båt som skal selges her i landet og innen EU ha CE-dokumentasjonen i orden. Og CE-merket er da også på plass i denne doningen. Det vi derimot ikke kan begripe, er hvordan båten kan oppfylle kravene. For i standardene som understøtter direktivet, er det klare krav til blant annet sklisikring og sikkerheten generelt. Nå er ikke vi eksperter på CE-godkjenning, men vi er spent på å høre hva Sjøfartsdirektoratet mener om sikkerheten på denne båten. Kanskje er det ikke for ingenting at båten heter Fearless?

Tekniske data

Lengde: 8,40 m
Bredde: 2,59 m
Vekt: 2268 kg
Maks. motor: 550 hk
Toppfart (oppgitt): 70 kn
Bensintank: 340 l

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!