Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere

Med sitt knallrøde skrog, matchende stripe på styrehustaket og tre 1000-metere, signaliserer Racing Fisheren at den har noe spesielt å by på.

Sist oppdatert

Konsept

Med sitt knallrøde skrog, matchende stripe på styrehustaket og tre 1000-metere, signaliserer Racing Fisheren at den har noe spesielt å by på. Med en toppfart på gode 45 knop er den raskere enn de fleste og bringer deg komfortabelt fra A til B med en snert av sporty egenskaper. Nord Star 26 Patrol RF er "styrehusbåtenes Porsche Cayenne" med en rimelig grad av bokomfort, og innvendig er den stylet opp med stoler og puter i antrasittgrått.

Sjøegenskaper: 5

Standardutgaven av Nord Star 26 Patrol prøvekjørte vi første gang i den finske skjærgården. Da var det mest flatt vann og begrenset hvor mye skroget kunne settes på prøve. Heldigvis var det helt andre forhold da vi hoppet om bord i Racing-utgaven i Stavanger. Frisk krappsjø på en halv til en meter, og gamle, større dønninger lenger ute på Boknafjorden. Kort sagt perfekte forhold for en test.

Med den sterkeste D6-motoren på 363 hk, suser båten kjapt i plan med en beskjeden planingsterskel. Det var ingen heksekunst å trimme båten, og halvmetersbølgene ble forsert som ren barnemat. Etter en livlig og rask tur over Boknafjorden, ble vi bare mer og mer imponert over båtens harmoniske og sikre egenskaper. Man må jobbe minimalt med rattet, men skal det virkelig gå fort, kreves aktiv bruk av motorkontrollen. På veien innover sitter vi til slutt med gassen i bånn og tar oss i å drømme om enda flere hester å rutte med.

Takket være båtens harmoniske oppførsel, er det fort gjort å glemme at den bare er 26 fot.

I normale svinger sitter båten som på skinner, og halvveis i svingene finner vi ut at vi kan gi mer gass. Først når båten hives inn i brutale svinger fra nær toppfart, blir G-kreftene voldsomme og båtene kaster litt på seg i ren protest over hårreisende manøvre.

Under havnemanøvre er sikten akterover noe redusert, og i sidevind vil det være nødvendig å justere med trimplanene. Til å være en styrehusbåt kjører den sporty, men den er selvsagt ingen lang og smal V-bunnsbåt.

Førerplass: 4

Bortsett fra ved havnemanøvre, er det mest naturlig å kjøre sittende. Skipperstolen er grei nok, men når motorkontrollen brukes aktivt, blir man sittende litt fremoverbøyd i Nord Star 26 Patrol RF. Cruiser man mer avslappet, kan man lene seg mot seteryggen og tilte rattet til en komfortabel stilling.

Rett foran skipperen er det avsatt plass til en stor, integrert kartskjerm. Instrumentene sitter oversiktlig til venstre. Men bryterne sitter litt knotet plassert et stykke nedenfor rattet. Det er plass til ekstrautstyr i takkonsollen. Sikten fra førerplassen er god. De fremoverliggende frontvinduene forhindrer reflekser, men de kraftige vindussprossene stjeler litt sikt. Tre kraftige vinduspussere er på plass og lanternene er montert slik at de ikke vil blende i mørke. På flaten ved siden av instrumentbordet er det plass til store papirkart. Generelt får førerplassen godkjent, men en oppjustering ville gitt et fiksere GTI-preg.

Uteplass: 4

Sidedekkene er brede og det er høye, solide rekker akter og en kraftig pulpit lenger fremme.

Akterdekket på Nord Star 26 Patrol RF er overraskende stort og her er det bra med plass - enten man har fiske, dykking eller transport på menyen. I akterkant av hytta er det to enkle klappseter. Skal man kose seg på solrike dager, må det rigges til løse solsenger eller bord/stoler. Den store badeplattformen nåes enkelt gjennom nedsenkinger på hver side, via trinn som samtidig er to støpte kasser med praktiske stuverom. Foran motorrommet er det et fint stuverom.

Inneplass: 4

Det er mest riktig å vurdere Nord Star 26 Patrol RF som en videreutvikling av den mindre 24-foteren. Det er blitt adskillig mer plass, både i styrehytta og nede under dekk. Spesielt er det separate toalettrommet verdt å nevne. Det er ikke stort, men har stålvask og marinetoalett, og gjør jobben. Forkabinen er ganske enkel, men pent innredet, og her er det grei køyeplass for et par.

I styrehytta er det to stoler og en U-formet sittegruppe. Bordet er festet til en stang og kan skyves opp under taket. Sittegruppa gir sitte-/spiseplass for 4-5 personer. Den kan konverteres til en dobbelkøye; da har man køyeplass til fire, men da er det også rimelig tettpakket om bord.

Kokeapparatet er plassert i babord side under vinduet/kartbordet. Kjøleskapet sitter under skipperstolen, og når passasjerstolen vippes fremover, kommer vasken til syne. Da får man også en brukbar benkeflate, og det er også et skap under vasken. Det hele er nokså oppstykket, men ok - det holder til enkle måltider.

Motor: 6

Nord Star 26 Patrol RF leveres med Volvo Pentas D4- og D6-motorer. Den sterkeste D6-motoren på 363 hk er helt klart morsomst å kjøre, men det koster ekstra - både i innkjøp, forbruk og høyere forsikring. Mye av ideen med Racing Fisher-konseptet har vært å lage en råere modell med høyt fartspotensial, og da må man selvsagt ha den største motoren! Den passer båten utmerket og oppleves ikke som overmotorisering.

Fart og støy: 6

Motoren høres om bord i Nord Star 26 Patrol RF, men støynivået er fordelaktig selv på toppfart. I marsjfart, 30-3 5 knop, er støynivået svært gunstig. Det tverrgående stuverommet mellom motorrommet og styrehytta er en effektiv "l ydfelle" - en klar fordel på lange etapper.

Økonomi: 5

Om "racing"-pakka vil være et pluss på bruktmarkedet er vanskelig å si. Uansett er denne båttypen lett å selge videre, og muligheten for å få en god bruktpris er absolutt til stede. Nord Star 26 Patrol RF virker velbygd og har bra finish. Rekker, pullere og beslag er solide og veldimensjonerte. Installasjonene i motorrommet er førsteklasses. Oversiktlig, ryddig og med enkel tilgang til motoren.

Nord Star 26 Patrol RF er den mest harmoniske Nord Star'en vi har kjørt. Den har en ideell størrelse som gir bra bokomfort og mulighet for køyer til fire. Separat toalettrom er et klart pluss. Skroget har flotte egenskaper, og D6-motoren passer perfekt til båten. Toppfarten på 45 knop er absolutt bra, men at den cruiser hurtig i 35-40 knop er en enda bedre egenskap. Og trekker man ned til 25-30 knop blir båten snill som et lam, og i denne hastigheten kan man cruise avslappet og økonomisk over lange distanser.

Pris fra 1179000 m/ D6-370 Volvo Penta. Nord Star Norge AS: www.nordstar.no

Denne saken ble første gang publisert 22/02 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også