Skrog, dekk og innredning er likt på den åpne utgaven og den nye HT-versjonen. Skroget har stort volum, og under dekk er det to rommelige sovelugarer. Forut er eier-kabinen, med en midtplassert dobbeltkøye med gode mål. Her er det både lyst og luftig, og under køya er det to store, dype skuffer.

Midtkabinen er adskilt med egen dør, og her er det to langsgående senger og godt med plass.

Mellom de to sovekabinene ligger et velfungerende toalettrom, helt akter. Et komplett, ganske stort pantry er plassert i styrbord side. I babord side er det en L-formet sittegruppe med spisebord. Det er overraskende mye plass under dekk, noe som forsterkes ytterligere med lyse farger og ditto tresorter. Og et glassfelt i taket slipper dessuten inn mye lys.

I cockpiten er det en enkel skipperstol pluss en dobbel passasjerstol. Her sitter man komfortabelt og med god sikt. Men flatene under frontvinduene er støpt i helhvitt, med tilhørende blending i skarpt sollys, og dette trekker litt ned.

Aktenfor skipperstolen er det enda en pantryløsning, med vask og elektrisk grill. Sittegruppen i babord side er stor og har et todelt, hengslet bord. Med begge bordplatene oppslått, får man et flott spisebord. Sittegruppen kan omdannes til solseng eller ekstra køye. På fordekket er det også en stor solseng.

Den nye utgaven med hard-top vil passe fint til vårt norske klima. Hele hard-topen har et elegant design med rene linjer. Med sitt røde skrog og harmoniske form, er dette en stor og funksjonell turbåt. Fire personer vil ha svært høy grad av komfort selv på lange turer.

Skroget har Bénéteaus patenterte Air-step-system. Kort fortalt har skroget to tverrgående step. I dekksidene suges det inn luft, som så kommer ut omtrent midt under båten. Slangene som ligger fra dekket og ned i bunnen har en diameter på ca. 6 cm og gir nok luft til å "luftsmøre" bunnen. Ifølge produsentens ingeniører begynner systemet å virke allerede fra 7-8 knop, og effekten øker etter hvert som farten økes. Hensikten med systemet er å redusere skrogets motstand i vannet. Ergo kan man kjøre større skrog med moderate motorer. Ifølge Bénéteau er det et skritt i riktig retning med tanke på miljøet.

Nye skrog er allerede under utvikling. Utfordringen man nå står ovenfor, er kombinasjonen av steppede, luftsmørte skrog kombinert med Volvo Pentas IPS-drev. Som kjent står IPS-propellene i forkant av drevet og oppnår høy effekt nettopp fordi de trekker i rent vann uten forstyrrende strømmer. Med luft ned under bunnen, vil det være avgjørende at luftstrømmene kommer ut slik at de ikke forstyrrer propellene. Ifølge produktutviklingsavdelingen har man nå løst problemet, og et helt nytt skrogkonsept skal være utviklet.

Tekniske data

Lengde over all: 12,10 m
Lengde skrog: 11,31 m
Bredde: 3,77 m
Vekt: ca. 7470 kg
Motor testbåt: 2xVolvo Penta D4 260 hk
Dieseltank: 650 l
Vanntank: 200 l
Sovekabiner: 2
Køyeplasser: 4
CE-kategori: B 8 /C 10

www.normar.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!