Kort sagt:

+ God startpakke for ettermontering

+ Mekanisk solid


- Begrenset datakraft

- Kronglete ruteplanlegging

Navmans oppgraderte 5"-modell har blant annet fått en med mer lyssterk skjerm, og heter nå Tracker 5507. Vi har testet den på langtur fra Hagavik til Bødø, samt brukt den til å navigere langs Svalbards vestkyst - en distanse som byr på det meste innen kystnavigering og andre utfordringer for våre små elektroniske hjelpere.

Tradisjonell

Selv om Tracker 5507 har støtte for funksjonen automatisk skipsgjenkjenning (AIS), retter den seg kanskje mest inn mot oss med noe mindre båter og begrenset plass om bord. Med denne plotteren holder Navman fortsatt på sitt, og kjører videre med tradisjonelle maritime funksjoner og visninger. Det betyr fortsatt høy mestringsterskel for førstegangsbrukeren, men du blir desto gladere når du har blitt kjent med plotteren.

Vanntette Tracker 5507 leveres med ferdig installert elektronisk verdenskart, eller bakgrunnskart, og en ekstern GPS-mottager. Bakgrunnskartet kan til nød fungere som overseilings- eller kystkart, men i praksis fungerer dette etter vår mening mer villedende enn veiledende. Vi opplevde at dersom ikke kartbrikken satt skikkelig, så kunne det fort se ut som om det var brikkens kartdata som var på skjermen, mens vi egentlig så det upresise bakgrunnskartet.

Men straks du får satt inn kartbrikken, dvs. C-Maps kart fra NT Max-serien (2000 kroner ekstra), blir alt så meget bedre. Dette er C-Maps hittil mest sofistikerte kart, med alt fra tidevannstabeller til havneopplysninger - men de er også tunge å håndtere for plotteren; den kollapset ikke, men jobbet tungt i enkelte visninger.

Som forventet har enheten også basisfunksjonene innen elektroniske navigeringshjelpemiddel, samt støtte for AIS og motorinformasjon dersom du har Navmans spesielle informasjonsstandard (NavBus) om bord, pluss en AIS- eller NMEA-giver. Plotteren er bygd i solid hardplast, og knottene er skikkelig gummierte.

Planlegg ruta hjemme

Som nevnt er brukerterskelen noe høy med Trakcer 5507. Marine forkortelser brukes flittig, uten forklaringer, og ruteplanleggingen er ikke spesielt intuitiv, selv med norske menyer. Så her er det best å gjøre unna ruteplanleggingen hjemme; det blir for tungvint å legge inn ruter om bord. Men har du først lagt inn ruten, er resten greit.

Kurslinjen markeres med en tykk strek, mens avviksgrensen markeres med to tynne. Videre har den en brukbar nattlig lysstyrke med regulering samt god synlighet i dagslys.

Funksjonene og knappene for øvrig er fornuftig plasserte. Selve pekerstyringen er plassert ergonomisk korrekt høyt oppe, med tilhørende underfunksjoner like ved. Dette gjør at du kan bruke tommelen til å få utført viktige kommandoer mens du holder i plotteren, hvis den ikke er fastmontert.

Hovedmenyen innen navigering nås fra "Meny" like ved, mens andre menyer tilknyttet visning er lagt til en annen knapp merket "Disp"; dette er en fornuftig todeling som sikrer deg mot menysafari når du minst trenger det.

I tillegg liker vi at det er satt av egne knapper for MOB og rutepunktmarkering. Men vi savner likevel 2/3-visning; det ville vært en fordel ved baug oppvisning på en såpass liten skjerm som dette.

For øvrig kan vi påpeke at 5507 - i likhet med andre små plottere - lider av begrenset datakraft og lagringsplass. I våre dager burde det være unødvendig å underdimensjonere denne typen tekniske kjernefunksjoner.

Klikk.no mener

Har du en litt aldrende elektronisk rigging fra før og du ikke ønsker å rive alt opp med roten for å installere en ny plotter om bord, er dette et godt alternativ. Her er det ikke noe fiksfakseri, og den gjør jobben sin i sjøen.

Tekniske data

  • Skjerm: 5", 640x480 piksler
  • Kartografi: C-Map: NT Max på C-Card, innebygd verdenskart
  • GPS: SiRFstarII (ekstern), EGNOS
  • Sporlogg: 1 m. 2000 punkter, 4 m. 500 punkter
  • Ruter: 25 stk. m. opptil 50 rutepunkter i hver
  • Pris: 9800 kr
  • www.navico.no
Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!