Kort sagt:

+ Praktisk og velkjørende skjærgårdsjeep, en av de klart beste i klassen.


- Krever hydraulisk styring, som godt kan være standard.

Konsept

Finnmaster 6000 Offshore vekker tillit. Den er en voluminøs skjærgårdsjeep med høye fribord, gode seter og lange rekkestøtter - en trygg farkost med rom til å bevege seg om bord. Nettopp derfor skulle den passe godt for småbarnsfamilier på dagstur til favorittholmen.

Sjøegenskaper: 5

Trygghetsfølelsen vekkes først og fremst ute på sjøen. Finnmaster er en kompakt og fin båt som virker større i vannet enn den egentlig er - også mye på grunn av den høye førerposisjonen. 6000 Offshore tar krapp og urolig sjø uten dramatikk og gir et spenstig inntrykk med 150 hk Yamaha på hekken. Med smale chines har båten en tendens til å legge seg noe mot siden, men uten at dette er spesielt sjenerende. I Finnmaster 6000 Offshore kan du uanstrengt nyte turen selv i urolig sjø.

Førerplass: 6

Ingen slår Finnmaster 6000 Offshore når det kommer til førerposisjonen. Førerbenken gir riktig god komfort, også når man sitter på klaffen og kjører. I Finnmaster sitter vi dessuten høyt, noe som gir god oversikt over bølger og landskap.

Konsollen har styrbordplassert ratt og girspak. Det gir større alburom dersom flere enn føreren sitter på benken. Dashbordet er velformet og har en smart kartlomme i tillegg til en liten hylle for småting. Førerergonomien er meget god, vindskjermen tilstrekkelig og skråstøtten for beina er velplassert. Her er det ikke mye å trekke poeng for. Bra!

Plass: 5

Plattformen på Finnmaster 6000 Offshore er stor nok til at bading og fortøyning blir ukomplisert. Dessuten har båten feste for støttemotor akter. Det er ikke mulig å snu førerbenken mot akterbenken - da må du velge førerstoler i båten. Komforten er uansett god både foran konsollen og på akterbenken. Helt fremme kan man med en innleggsplate rigge opp testens største solseng, som strekker seg helt akter til konsollveggen. Her er det også feste for bordløsning (ekstrautstyr).

Stuveplass: 6

Finnmaster 6000 Offshore har plenty med stuvekapasitet. Under dørken ligger et massivt stuverom man kommer til ved å vippe fram konsollen; her nede er det plass til alt fra telt til vannski. Tauverk og annet som bør være lett tilgjengelig legges under benken foran konsollen, mens dreggen får plass i det noe grunne dreggrommet på badeplattformen.

Motor: 5

Yamaha 150 hk er en kvikk og fin motor til denne båten, vi tror også at 115 hk holder lenge til tross for at dette er en stor og tung skjærgårdsjeep.

Fart og støy: 5

44 knop er mer enn godkjent, denne båten tåler mer. Støyen er under snittet.

Økonomi: 6

Dette er ikke den billigste båten i klassen, men med tanke på hva du får, er det lite å utsette på prisen.

Mye dørkplass, praktisk konsoll og gode stuverom trekker opp. Ergonomien er god både for sittende og stående kjøring, førerbenken er behagelig og oversikten god. Finnmaster 6000 Offshore er en trygg og kompakt båt som tåler en støyt. Det eneste vi savner er hydraulisk styring som standard.

Pris: 284000 m/ F150 Yamaha. Motor Scandinavia: www.yamaha-motor.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mye dørkplass, praktisk konsoll og gode stuverom trekker opp. Ergonomien er god både for sittende og stående kjøring, førerbenken er behagelig og oversikten god. Finnmaster 6000 Offshore er en trygg og kompakt båt som tåler en støyt. Det eneste vi savner er hydraulisk styring som standard.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!