Nyheten på 52 fot studerte vi nærmere på båtutstillingen i Düsseldorf. I motsetning til de andre Absolute-modellene kan denne leveres med bakvegg. Da får man straks en båt som passer bedre til vårt nordiske klima.

Absolute har prioritert ledende design. Inn og utvendig. Båten er utvilsomt lekker å se på og har mange innovative designdetaljer. Mye av det samme går igjen inne i båten - på godt og vondt. Eksempelvis forsøker man seg med helt nye materialer og 52-foteren har som standard en afrikansk tresort som gir mørke og gule striper. Fremmed og kanskje pent i enkeltes øyne. Om man forsøker seg på nye materialer, bunner ikke det i en total miljøfilosofi. På dørken ute, i dekksalongen og på badeplattformen er det fortsatt plenty med ekte teak. Og EU-direktivet om restriksjoner på teakimport hadde produsenten aldri hørt om.

Nede under dekk er det tre separate lugarer med tilhørende, velutstyrte toalettrom. Midtkabinen ligger i styrbord side og er den beste lugaren for eieren. Den går altså ikke i båtens fulle bredde, men har likevel god plass med stor dobbeltseng og kan skryte av takhøyde på over to meter.

Alt er luksuspreget og lekkert - ingen tvil om det. Ingenting er overlatt tilfeldighetene når det gjelder designelementer og lekre utforminger. Men eksempelvis Windy 52/53 har en mer effektiv planløsning hvor det er stort pantry og sittegruppe nede under dekk. Toppfarten oppgis til 34 knop og to Volvo Penta D6 IPS 600 får æren for resultatet. På en så stor båt er dette neppe noen overmotorisering. Windys 52-foter leveres med D9-motorer. Det vil ikke Absolute tilby med begrunnelsen at vektfordeling i båten blir uheldig.

Den store skyveveggen akter i cockpit er tredelt og kan åpnes opp med 1/3 eller 2/3 - både mot babord og styrbord. Glassflatene er i speilglass. Med full åpning blir det super kommunikasjon mellom inne og uteplass. Det gjelder dersom man åpner opp for fullt mot styrbord. Åpner man den motsatte veien, vil halve gangsonen hindres av pantryet. Dette er plassert i dekksalongens babord side og tar rimelig mye plass - både av gangsonen og dekksalongen.

En enkel benkeplate med hengslet plate er ment å fungere som bar/ tilberedningsplass mot akterdekket. For så vidt en smart løsning, men det hele tar sin plass - selv om pantry og wetbar kombineres i en enhet. At det i tillegg er en skillevegg i forkant av pantryet, bidrar til at dekksalongen faktisk virker litt trang - spesielt i gangsonen mellom pantry og salongbord. Hadde vi stått der med rundt 700.000 Euro og likevel bestemt oss for båten, ville vi nok bedt om at skilleveggen ved pantryet forble i Italia og at et klaffebord kom på plass før kontraktsignering.

To stoler ved styreposisjonen har elektrisk justering. Man har fin sikt fra skipperstolen, men ryggene er for lave for langdistansecruising. Instrumentbordet er supermoderne, har plass til kartskjerm og er naturlig nok en av detaljene det er lett å like. Elektriske vinduer i sidene, kraftige vinduspussere og fin interiørbelysning er på plass.

Når alt kommer til alt, kan vi bare konstatere et italieneren er en lekker skute. Med flott design og elegante detaljer. Rette linjer er også på vei inn igjen. Det er ikke noen fordel i innredningen, hvor skarpe 90-graders hjørner garantert gir heftige blåmerker og mye vondt når det blir nærkontakt ute i bølgene.

En konklusjon kan vi trekke: Er du potensiell kunde på båter i denne størrelsen, blir det stadig mer å velge mellom. Planløsning, innredning og design er en side av saken. Før du lufter bankkontoen, er det all grunn til å ta en prøvetur.

Tekniske data

  • Lengde over all: 15,90 m
  • Skroglengde: 14,65 m
  • Bredde: 4,65 m
  • Maks. ant. Personer: 14
  • Motorer: Volvo Penta 2x D6 IPS 600
  • CE-kategori: B
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!