En av skjærgårdsjeep-nyhetene på Gøteborg-utstillingen var Bella 530 fra Finlands største motorbåtprodusent.

Med sin mørkeblå skrogside og fargestriper i rødt og oransje, er båten småsnobbete i utseende. Det alene er en egenskap mange faller for.

Båten fremstår ellers med god finish, både på glassfiberarbeidet og beslag. Men det beste av alt er at båten har mange nye, smarte detaljer.

Akter har den en garasje bak sittebenken med plass til kalesjen. Konsollen har en forholdsvis høy, buet vindskjerm. Den skal gi effektiv beskyttelse mot fartsvinden og bedre sikten med kalesjen oppe.

Akterbenken har fin sitteplass for 2-3 personer. Selve konsollen er plassert off-senter, men vi snakker altså ikke om en sidekonsoll-båt. Her er fortsatt plass til å passere forbi konsollen på begge sider, men passasjen er bredest på babord side.

Føreren sitter nesten midt i senterlinjen og akkurat det bidrar til god balanse i båten når båten kjøres alene. Instrumentbordet er pent og moderne utformet.

Båten får ellers gode plusspoeng for utformingen av sitteplassene foran konsollen. Det er en benk rett foran konsollen og den går over i en langsgående benk på styrbord side. Det hele avsluttes med et sete helt forut. Altså har sittegruppen en U-form med fine stuverom under. På hver side av motorbrønnen er det badeplattformer, med bade/redningsleider i den ene. Det lille fordekket letter ombordstigningen, her er pulpit på hver side og ankerrom.

Vårt umiddelbare inntrykk av båten er at den lever opp til betegnelsen "Smart", for den virker godt gjennomtenkt i innredningen.

Teak på dørken er ekstrautstyr, og man kan velge mellom laminat eller ekte teak. Kalesje, puter og bord forut er på listen over ekstrautstyr, mens logg og fast tank på 92 liter er standard.

Størrelsesmessig er dette en perfekt hyttebåt og den egner seg bra til trailing.

Tekniske data

  • Lengde: 5,27 m
  • Bredde: 2,24 m
  • Vekt: 650 kg
  • Motor: 70-115 hk
  • Antall sitteplasser: 6
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!