Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd

Fjord 40 er et nytenkende og spennende konsept som det har krevd baller å frembringe.

Sist oppdatert

Konsept

Fjord 40 Cruiser kan virke unik i designen, men er like fullt en del av tidsånden innen moderne båtdesign. Med sin langsmale og rette baug har båten klare likhetstrekk med den som garantert har vært inspirasjonskilden, nemlig middelhavscruiseren Wally Tender.

Teknisk sett har skroget store likheter med de største Hanse-seilbåtene, noe som virker logisk i og med at tyskerne sitter som eiere: Her syltes glassfibermattene i epoksy istedenfor polyester, noe som gir fordeler som lettere vekt og mer kompakte skrog. Plastpest og liknende kan du dermed bare glemme. Ulempen er den noe stivere prisen.

Sjøegenskaper: 4

Nærmest som en halvplaner blir Fjord 40 Cruiser sittende litt på hekken, og trives ikke optimalt før vi passerer 30 knop, da den ikke kjennes baktung lenger, men i stedet behagelig lett og forutsigbar bak rattet. Et bredt og bærende akterskip gjør sitt til at vi cruiser uanfektet i de rolige omgivelsene.

Spesielt båtens skarpe og dype forskip har vært et diskusjonsemne. For vil ikke de rette linjene bety mye sjø over dekk i litt større bølger?

De rådende testforholdene lot denne hypotesen ligge uavklart, men småkrapp motsjø ga oss likevel en indikasjon på at skroget i Fjord 40 Cruiser ikke byr på noe nytt hva gjelder myk gange i sjøen. Småharde slag midtskips skaper litt liv i overbygget og akterdørene, men i sin helhet virker konstruksjonen solid.

Førerplass: 4

To komfortable førerstoler og brukbar førerergonomi lover bra, mens stående kjøring blir vanskelig for de lengste blant oss. Dashbordet er uansett oversiktlig og det er bra med plass for papirkart. Utsikten er også bedre enn forventet med tanke på de brede hjørnestolpene i overbygget.

Uteplass: 4

Fjord 40 Cruiser er en båt for norske forhold, selv om også denne har et mer alternativt preg enn konkurrentene. I motsetning til de buede linjene, som har vært trenden de siste årene, har Cruiser en kantet og fremtredende "look".

Inneplass: 4

En atmosfære av eksklusivitet råder om bord i Fjord 40 Cruiser: Salongen over ett plan er lekker og lys, mye takket være store vindusflater både i tak og i sidene på overbygget.

Inne finner man et rendyrket penthousemiljø. En kombinasjon av teak og mahogni, store åpne flater og et kantet, minimalistisk interiør fjerner nesten alle maritime spor. En smule sterilt vil nok mange mene, og heller ikke spesielt miljøtenkende, men finishen er flott.

Under dekk følges det opp i samme stil, men her trives vi bedre. Det smale baugpartiet gir ikke 40-fotsvolumet vi er vant med, men plassen er likevel godt utnyttet både i gjestelugaren mot styrbord og i den stilrene, lyse kapteinslugaren.

Motor: 5

Med to IPS 500-maskiner under akterdekk og EVC joystickstyring på dashbordet, er det lekende lett å føre Fjord 40 Cruiser ut fra havna. Du trenger ikke fenderne ute på denne farkosten, for å si det slik. 700 hk gir utmerket akselerasjon, og vi er raskt oppe i plan uten å registrere noen planingsterskel.

Fart og støy: 4

Ved en fin toppfart på 37,5 knop måles støyen til 83,5 dBA (3500 o/min) - et greit resultat, men heller ikke mer. Langt viktigere er støynivået rundt cruisingfart (30 knop ved 2900 o/min), som her måles til 77,5 dBA. Da kan alle ha det behagelig om bord. Og slik vil man også ha det i sin Fjord 40 Cruiser.

Økonomi: 3

Med alt nødvendig utstyr om bord er ikke dette noen billig sak, men du vil nok alltid finne en kjøper for noe så spesielt som dette.

Design og byggemetode er nytenkende, i hvert fall med tanke på serieproduksjon, og båtene synes å holde mål både konstruksjons- og finishmessig. Vi har mer tro på Fjord 40 Cruiser enn Fjord 40 Open her til lands, for den er mer tilpasset norske forhold.

Motor: IPS 500 Volvo Penta. Fjord Boats AS: www.fjordboats.com

Denne saken ble første gang publisert 04/02 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også