Ny Nord West avduket

Nord West 370: Viktigste nyhet i Göteborg

– Vi har stått på døgnet rundt de siste tre ukene, forteller en stolt Benny Martinsson. Han har selv konstruert og bygd båten.

Pluss ikon
Kastloss-reporter Bengt-Erik Iversen (til v.) og Nord West-sjef Benny Martinsson i salongen på den nye Nord West 370 før avdukningen.
Kastloss-reporter Bengt-Erik Iversen (til v.) og Nord West-sjef Benny Martinsson i salongen på den nye Nord West 370 før avdukningen.
Sist oppdatert

Den flunkende nye 37-foteren har fått et helt nytt skrog. Med skarpere V-bunn og ny utforming av chinene. Den er konstruert for å ha litt mer sportslige egenskaper enn storesøsteren 420. Mens twin D6-motorer er standard i 420-modellen, er den nye og litt mindre modellen utstyrt med to Volvo Penta D4-motorer. Valget er 2x260 eller 2x300 hk.

Allerede før den offisielle avdukingen, fikk kastloss.no en rundtur i nyskapningen. I dekksalongen er innredningskonseptet til Nord West videreutviklet og plassen optimalt utnyttet. Et velutstyrt pantry bak førerstolen er på plass. Selve skipperstolen er en halvannenseter. Sittegruppen om babord er U-formet og her er det god plass til hele familen. En ny detalj er vipperyggen på den fremste delen. Det betyr at man får et ekstra sete i fartsretningen og her er plass til to.

- Denne modellen vil også bli levert i coupeutgave, forteller Benny Martinsson. - Den modellen har ikke flybridge og da er den innvendige førerplassen den eneste. Det betyr at man må ha flere sitteplasser i fartsretningen og det nye vippesetet møter nettopp disse kravene.

Allerede før avdukning i Göteborg er det skrevet kontrakt på ti båter. Båten kommer til "Sjøen for alle" i Lillestrøm og vil også der bli en av de store nyhetene.

Med 370-modellen tilbyr Nord West en ny, spennende båt som av mange blir betegnet som perfekt i størrelse. Den glir lettere inn på en standard båtplass og blir enklere å håndtere, samtidig som vedlikehold og driftskostnader blir hyggeligere. I utgangspunktet vil båten ha en startpris som ligger nærmere halvannen million lavere enn 420-modellen. I praksis betyr det en at 370 vil ha en prislapp som starter på ca. 3,5 millioner.

Akterdekket er fint beskyttet av den forlengede flybridgen. En L-sofa er på plass i babord side. Oppgangen til flybrigden er om styrbord og med gode trinn. Oppe på flybridgen er det to stoler og en stor L-formet sofabenk. I forkant er det en vipperygg, og dermed kan tre personer sitte med sikt i fartsretningen Aktenfor sofaen er det pute/madrass. Med vipperyggen fremover blir det en fullverdig solseng.

Nede under dekk er det tre soveavdelinger. Helt forut en separat "owners cabin" med en flott dobbeltseng. I babord side er nok en separat lugar med en stor dobbeltkøye på tvers. Den tredje lugaren har en bred enkeltkøye om styrbord. Denne er avskilt med et forheng. Mens 420-modellen har to toalettrom, har 370-modellen bare ett. Dette er fint utformet - blant annet med dusjnisje.

Generelt har 370-modellen en rekke fellesnevnere med 420-utgaven. Det gjelder hovedtrekkene i design og selvsagt fabelaktig håndverk hva gjelder hele treinnredningen. Finishen er upåklagelig og installasjonene i motorrommet er eksemplariske.

Det ligger i kortene: Nord West har nettopp avduket en ny suksessmodell!

Denne saken ble første gang publisert 01/02 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også