På båtutstillingen i Düsseldorf ble vi praiet av en tysk forhandler som hardnakket hevdet han hadde noe spesielt å vise oss. Noen båt var ikke på plass - bare en skalamodell på en meters lengde. Men - båten eksisterer og det vi fikk se var noe riktig lekkert. Dette er så strømlinjeformet som det antagelig er mulig!

Glatte, rene flater. Med elegante buer og speilglass både i bakveggen og sidevinduene. Det ser unektelig futuristisk ut. Nede under dekk er det tre sovelugarer - alle med eget toalettrom. Pluss eget L-formet pantry. I garasjen akter er det plass til jolla. På akterdekket er det fin sittegruppe og store trinn ned til badeplattformen. I dekksalongen er en buet sofa og en barenhet.

Førerplassen har to høyryggede stoler med alt av justeringsmuligheter. Tre store skjermer sitter strategisk plassert foran skipper og navigatør. Tradisjonelle motorinstrumenter er byttet ut med info på den ene skjermen. Etter å ha sett modellen og alle bildene, kan vi konkludere med at dette er rålekkert. Store vindusflater, glasstak med skyveluke, kombinasjonen av mørke og lyse tresorter.

Men det stopper ikke der: Båten måler 17,88 m totalt og skroglengden er 16,90 m. Det betyr full sertifikatplikt. Vi ser på det som en fordel og beroligelse av nervene om vi møter den på fjorden. For dette går også fort: 50 knop takket være MAN dieseler på 2x1100 eller 2x1360. Koblet til Idrogetti Kamewa FF 450 S vannjets.

Det stopper heller ikke der, for dette er mer enn en superrask, strømlinjeformet luksusbåt. Den er faktisk en CE kategori A-båt. Og det betyr at den skal klare det meste og nødvendigvis må være solid bygd. Om italienerne ikke har tatt seg fullstendig vann over hodet, da.

Sogica 55 Openbridge

  • Lengde: 17,80 m
  • Skroglengde: 16,90 m
  • Bredde: 4,27 m
  • Maks. ant. Personer: 14
  • Motorer: MAN 2x 1100 eller 2x1360 hk + vannjet
  • CE-kategori: A
  • www.sogica.it
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!