Paragon 25

Likandes finne

Med Paragon 25 har finnene kombinert frisk design med velprøvde skrogprinsipper.

Sist oppdatert

Konsept

Paragon 25 kommer fra finske Paragon Yachts, som er et relativt nytt verft sprunget ut fra de solide båtbyggertradisjonene i Österbotten. Bruksområdet er grovt sett helgeturer med familien samt transportetapper. Båtene har fått en av markedets skarpeste V-bunner: 27 grader.

Konseptet er en gammel drøm som har blitt virkelighet for Sakari Mattila, grunnleggeren av Aquador. 25-foteren er første båt ut fra verftet i Jakobstad (Pietarsaari) på Finlands vestkyst, mellom Vasa og Karleby (Kokkola). Om alt går etter planen, vil en 28-foter og en 32-foter komme senere.

Sjøegenskaper: 5

Det er først i sjøen at den kanskje mest spesielle egenskapen ved denne båten kommer fram; den har nemlig en ganske så skarp V-bunn på 27 grader, kombinert med bredde. Av dette følger det at forskipet også er smalt. Dermed får du en gange som er i den mykere enden av skalaen, og det er derfor lett å like seg om bord.

Ulempen med skarp V-bunn har tradisjonelt vært mye krenging. Dette har man løst ved å lage Paragon 25 relativt bred. Resulatet er en relativt tung båt som krever en del motor. Derfor vil vi anbefale det største motoralternativet. I sum blir dette en sjøsterk båt egnet til helårsbruk.

Førerplass: 5

Førerplassen i Paragon 25 kan by på et enkelt, men komfortabelt sete trukket i tekstil. Sikten er god og dashbordet er befriende enkelt og ryddig, samtidig som du har rikelig med instrumentering under taket.

Når det gjelder navigering kan det nevnes at magnetkompasset er enkelt å holde øye med, samtidig som det er fullt mulig å brette ut et kart ved siden av. Dermed kan man også bedrive tradisjonell navigering. Tre viskere sørger for sikten i ruskevær.

Uteplass: 5

På dekk ute følges det opp med ryddige løsninger. En høy rekke på båtens akterdel gir trygt opphold på akterdekket. Til badeplattformen kommer du både via port styrbord og barport, med stuve- og sitteplass i senter. Hytten er plassert i senter og du har dermed grei passasje på begge sider på vei mot fordekket. Her finner du plass for tauverk samt sitteplass for et par. Paragon 25 har seks kryssholt: to forut, to i senter og to akter.

Inneplass: 4

Fancy design kan som kjent kollidere med bruksvennlighet, men det er ikke tilfelle i Paragon 25. Man sitter brukbart både som passasjer og fører, samtidig som det er behagelig fritt for skramling under fart.

Innredningen består av to seter i fartsretningen, en minibysse i forkant av passasjersetet samt en sittegruppe rundt et lite bord akter. Sidedører og en dør i akterkant av hytta hører også med.

Motor: 4

Dyp V-bunn og god bredde gir et tungt skrog, så man bør styre unna de mindre motoralternativene. Vi testet båten med Volvo Pentas D4 300, noe som ga oss vel 36 knop med tre mann om bord. Denne riggingen gjør Paragon 25 både kvikk og lett å håndtere i sjøen, men den krever en del suppe, så dette er nok ikke løsningen for dem som vil bruke lupe i bunkersbudsjettet.

Fart og støy: 5

Lydbildet under fart følger en klassisk kurve der kjøring for full åpning byr på mer støy enn du vil like over lang tid. Men det viktigste er jo hvordan skuta oppfører seg ved vanlig marsfartkjøring, og i Paragon 25 stopper støyen på behagelige 77,5 dBA; det kan man lett leve med også på lengre etapper.

Økonomi: 5

Paragon 25 kan sies å konkurre med både Nord Star 26, Askeladdens Commuter 8 og ikke minst Targas 25.1. Dette er både større og dyrere båter, men likevel de som likner mest i klassen.

Paragon kommer i utgangspunktet greit nok rigget, men du bør ikke gå for de minste motoralternativene på grunn av båtens spesielle skrog, og må derfor ta høyde for voksne drivstoffutgifter.

Paragon 25 fyller begrepet hyttebåt med nytt innhold utover klassens krav om gode sjøegenskaper og mulighet for allsidig bruk. For dette er noe av det friskeste vi har sett på lang tid. Samtidig føler vi at nettopp designet kan begrense allsidigheten noe; det er litt vanskelig å se for seg at noen vil trekke en makrell eller to over ripa her. Uansett - vi finner ingen åpenbare tekniske mangler, og det hele ser pent og ryddig ut både over og under dekk.

Pris: ca. 1200000 m/ D4 300 Volvo Penta. Oslo Båtsenter A/S: www.osloboat.com

Denne saken ble første gang publisert 28/01 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også