Amerikanske Nordhavn har spesialisert seg på å lage såkalte "Expedition Yachts". På båtmessen i Düsseldorf, Boot 2008, hadde verftet Nordhavn 47 utstilt.

Nordhavn bygger båter på mellom 35 til 86 fot, men alle har sitt robuste utseende og en saktegående, drivstofføkonomisk skrogkonstruksjon til felles.

Norhavn 47 er en typisk representant for båttypen, der en Lugger dieselmotor på 173 hk sørger for en bedagelig marsjfart på 8,5 knop. Og legger du gasspaken helt i bunn, klarer du å klemme ut en knop til. I tillegg finner du en Yanmar 40 hk diesel og foldepropell, en såkalt "få meg hjem"-reservemotor i tilfelle hovedmotoren skulle svikte.

Hovedpoenget med konstruksjonen er å gi lave drivstoffomkostninger og lang rekkevidde, noe 3000 nm på en tank skulle vitne om. I tillegg gir båttypen med sin høye konstruksjon, mye plass i forhold til lengden.

Dette konseptet trekker Nordhavn enda lenger i sin nye Nordhavn 56MS, som vi har fått 3D-illustrasjoner av.

- Vi skulle gjerne vist båten i Düsseldorf, men båten er fortsatt under bygging, sier Neil Russel, salgsdirektør for Nordhavn i Europa.

Her blir langdistanse-konseptet utviklet videre, med seilkapasitet til å understøtte rekkevidden ytterligere. Båten forventes seilingsklar sommeren 2008.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!