En av årets nyheter fra Pershing vises på Boot 2008 i Düsseldorf. Pershing 72 føyer seg pent inn i serien av potente superbåter fra Ferretti-gruppens fartsfylte gren. Båtene finnes i ulike størrelser fra 46 til 115 fot, men det er Pershing 72, 90 og 115 som for alvor strekker fantasien mot hva som må til for en særdeles vellykket dag på fjorden.

Med to store MTU-motorer på drøyt 1800 hk hver, koblet til riktig barske overflatedrev fra Arneson, er Pershing 72 god for 45 knop. I denne båtklassen gjør produsentene fornuftig nok kundene oppmerksomme på at mengden du drasser på påvirker prestasjonene. Så 45 knop er du bare garantert med 1/3 av maksimal nyttelast om bord.

Forskjellen er nemlig betydelig: 43,4 tonn tomvekt mot 51,5 tonn ved full last. Ikke overraskende utgjør drivstoffkapasiteten på 4500 liter den mest betydelige forskjellen. De 16 personene du kan ta med deg om bord, teller på langt nær like mye.

Det kniper heller ikke på plass og luksus om en dagstur byttes ut med en overnattingstur. Du og gjestene kan boltre dere i en stor cockpit med skyvetak - det bakre cockpitvinduet forsvinner om ønskelig ned i gulvet. I tillegg kan hardtop-taket forlenges, slik at uteplassen blir bedre værbeskyttet. Og i de strøk Pershing-eierne ferdes, er det nok stekende sol vi snakker om¿

Under dekk er det tre sovelugarer med separate toalettrom. Ferretti har gjort store sidevinduer i eierkabinen til standardvare på mange av sine båter, men Pershing 72 er den første båten hos dette merket med en slik løsning.

Og for å sette en spiss på det hele, har Poltrona Frau - det kjente italienske luksusmerket for møbler - hatt en myndig hånd med i laget under utformingen av interiøret og detaljene i det.

Så da gjenstår det bare å bestille 4 tonn bunkers, og gjøre seg klar for en fin tur på vannet.

Tekniske data

  • Lengde: 22,3 m (73 fot)
  • Bredde: 5,5 m
  • Dypgående: 1,45 m
  • Vekt, fullastet: 51,4 t
  • Motor: 2x MTU 12v 2000
  • Effekt: 2x 1823 hk
  • Maks fart: 45 kn
  • Marsjfart: 40 kn
  • Rekkevidde: 320 nm ved marsjfart
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!